Omgekeerd inzamelen, ook in Kortrijk?

Op vakantie gaan heeft zo zijn voordelen. Niet alleen is het een geweldige tijd om eens volledig te focussen op het gezin en om eens te kunnen genieten van de rust in een andere omgeving, het is ook vaak inspirerend voor het beleid in de eigen stad.

Zo was ik afgelopen week zelf een weekje op reis in de omgeving van Zwolle. Die stad werd in 2006 verkozen tot groenste stad van Europa en kan dus een pak aan inspiratie opleveren voor Kortrijk.

In het stadscentrum ontdekte ik her en der zuilen van zogenaamde ondergrondse containers. Wat opzoekwerk leerde mij dat ze in Zwolle werken met het principe van ‘omgekeerd inzamelen’. Heel eenvoudig komt het op het volgende neer: Per ca.100 huizen is er 1 ondergrondse container waar mensen hun restafval in kwijt kunnen, niet meer in de zak voor de deur. Het karton, groenten- en tuinafval en PMD wordt wel nog steeds gratis voor de deur opgehaald. Maar voor het restafval moet je als inwoner de straat op naar de ondergrondse container in de buurt. Inwoners worden gestimuleerd om zo veel mogelijk te sorteren en hun fractie restafval zo klein mogelijk te houden. Voor gesorteerd afval geeft de stad Zwolle een optimale service, voor de restfractie moeten inwoners een grotere inspanning doen dan gewoon de zak vullen en voor de deur zetten.

Het inzamelen in de ondergrondse containers (die enkel toegankelijk zijn na het scannen van je pasje) zorgde er voor een daling van de hoeveelheid restafval en voor beter sorterende inwoners. Daar kan je toch niet tegen zijn. Daarnaast heeft het collectief inzamelen van restafval nog enkele voordelen. Door de plaatsen van de ondergrondse containers op logische plekken is het aantal plaatsen waar de ophalers halt moeten houden veel kleiner en voorkom je dat inwoners veel ‘nutteloze’ kilometers moeten afleggen. Minder rondrijdende vrachtwagens met restafval zijn natuurlijk ook goed voor de mobiliteit (minder opstoppingen in de spits), goed voor de verkeersveiligheid (minder manouvers rond stilstaande vuilkarren), goedkoper (minder uren werk) en beter voor het milieu (minder rondrijden is minder benzineverbruik).

Hoewel de meerderheid van de Zwollenaars vooraf geen fan van het idee was is er een positieve evaluatie door een erg ruime meerderheid. Misschien moet de stadscoalitie eens op studiebezoek naar Zwolle. Want dit is natuurlijk maar één van  de vele inspanningen die de stad doet om de groenste stad van Nederland en Europa te zijn en blijven. Helaas denken ze hier dat ze aan sociaal beleid doen door de prijs van de restafvalzakken niet te verhogen. Alsof je armoede kan oplossen met de prijs van restafvalzakken. Dat is niet alleen nonsens, het is ook tendentieus. Ze wekken de indruk dat groener/ecologischer gaan leven per definitie duurder leven is. Ze miskennen de ecologische strijd in haar sociale dimensie en creëren zo de tegenstand voor hun eigen (terechte) klimaatambities. Als de stadscoalitie echt de ambitie heeft om klimaatstad te worden dan moet er dringend een tandje bij worden gestoken. Want wie denkt de inwoners die wel wakker liggen van een betere toekomst te paaien met enkel het   behoud van het Kennedybos, zal bedrogen uitkomen. Bij deze dan ook deze geheel gratis tip aan de stadscoalitie: leg een bus in voor het college naar Zwolle en kom met een rugzak vol goeie ideeën terug naar Kortrijk en begin er aan. Jullie hebben nog 5 jaar en 4 maand.

2 reacties Voeg uw reactie toe

  1. maartendevos schreef:

    Ik heb een half jaar in Zwolle gewoond en gezien dat er daar wel meer zo’n voorbeelden te vinden zijn. De stad is trouwens qua geschiedenis en aantal inwoners vergelijkbaar met Kortrijk. Een studiebezoek waard. Er is trouwens een actieve GroenLinks groep!

Plaats een reactie