Hoe AZ Groeninge 1.500.000 euro onterecht factureerde.

Eind vorig jaar belandde één van mijn zoontjes voor een week in AZ Groeninge. Bij de opname moesten we een blad ondertekenen dat een éénpersoonskamer kon resulteren in hogere erelonen van de dokters. Je weet dat en met ons ziek kind een kamer delen leek ons niet het beste idee, dus die krabbel was snel gezet.

Een uurtje later belandden we in een zogenaamde ontdubbelde kamer op de kinderafdeling. Zo’n kamer is piepklein en moet de badkamer en een WC delen met een andere kamer. Op zich geen probleem, als de zoon maar beter wordt. Een goeie maand na de opname valt de factuur van het verblijf in de brievenbus. Bovenop de gewone factuur staat er een bedrag van 594.36 euro op de factuur ereloonsupplementen omdat we op een éénpersoonskamer slapen. Ik vond dat toch een beetje vreemd net omdat we in een kamer lagen waar we badkamer en WC moesten delen, toch niet echt de definitie van een éénpersoonskamer. Een mail naar de ombudsman van het ziekenhuis bracht het voorval op de agenda van de directie van het AZ. 2 weken later kregen we een brief dat de factuur werd aangepast naar de prijs van een tweepersoonskamer en dat we de 594.36 euro terug kregen.

Zonder morren gaf de directie de fout toe en werd de factuur aangepast. De meeste ouders (wij eigenlijk ook) krijgen de kosten integraal terugbetaald van een verzekering of mutualiteit. De meeste ouders zullen er wel niet achter lopen moeten ze bij AZ Groeninge gedacht hebben. Een kleine rondvraag in mijn vriendenkring leert dat wij lang niet de enige ouders zijn die dit hebben voorgehad. En telkens weer het zelfde verhaal: een te hoge factuur, één korte mail met klacht en direct wordt de factuur terug betaald. Een sterkere schuldbekentenis lijkt mij niet denkbaar.

Één maand later mocht ook onze andere zoon enkele dagen verblijven op de zelfde kinderafdeling in een zelfde ontdubbelde éénpersoonskamer. En opnieuw een onterecht hoog bedrag aan ereloonsupplementen. Opnieuw een mail naar de ombudsman en jawel, ook nu weer een andere factuur gekregen. Ik kan dus niet anders dan concluderen dat AZ Groeninge zich bewust is van hun foute handelen. Daarnaast stel ik ook vast dat ze de mondige burgers meteen en zonder morren een gecorrigeerde factuur geven. Ze misbruiken echter het feit dat het merendeel van de ouders zonder kijken of morren de factuur zo maar betaald. Vaak omdat ze de kosten toch terugbetaald krijgen.

Bij een volgend bezoek in het ziekenhuis ben ik toch even gaan kijken hoeveel dergelijke ontdubbelde éénpersoonskamers er zijn op de kinderafdeling. Het zijn er 14, dus eigenlijk 28 kamers. Een kleine rekenoefening leert ons dat de dokters schandalig veel onterecht kunnen factureren aan de ouders van zieke kinderen. 28 kamers, die laat ons er van uit gaan dat ze een bezettingsgraad hebben van 50% (in de realiteit wellicht veel hoger), die sinds 01/05/2010 (meer dan 1100 dagen dus) gemiddeld 100 euro te veel per dag (in ons geval 118 euro) worden gefactureerd, dat bracht de dokters van AZ Groeninge een slordige anderhalf miljoen euro aan onterechte ereloonsupplementen op. Deze berekening is indicatie en wellicht een onderschatting, maar soit ze geeft toch een beeld.

En daar ging mijn maag toch even van keren. Het AZ Groeninge is zich bewust van het probleem, de ombudsman kent het probleem ook en mondige burgers krijgen zonder slag of stoot direct een nieuwe factuur. Ik kan dus niet anders dan concluderen dat AZ Groeninge bewust en onterecht ereloonsupplementen laat aanrekenen door de dokters. Op die manier werden ouders, ziekteverzekeringen en mutualiteiten samen voor meer dan 1.500.000 euro (in oude Belgisch Frank toch 60.000.000 frank) bewust verkeerdelijk gefactureerd. Daar word ik niet alleen als Groen politicus, maar vooral als burger echt ziek van.

Als burger verwacht ik dat:

–         Het ziekenhuis een intern onderzoek start naar de praktijk en dat de verantwoordelijken de verantwoordelijkheid nemen voor hun daden (lees: een andere job of hobby zoeken).

–         De praktijk van onterecht ereloonsupplementen aan rekenen met onmiddellijke ingang wordt gestopt.

–         Dat de ouders, verzekeraars en mutualiteiten de onterecht gefactureerde bedragen terug krijgen op hun rekening.

–         Dat de stad Kortrijk, die met Philippe De Coene  (SP.a) de voorzitter mag leveren, orde op zaken stelt en haar ‘macht’ gebruikt om bovenstaande verwachtingen in te lossen.

Voila, meer moet ik daar niet over zeggen. Ik kijk uit naar de reactie van de stad.

Advertenties

28 gedachtes over “Hoe AZ Groeninge 1.500.000 euro onterecht factureerde.

  1. Ik had hetzelfde voor en kwam dit te weten 1jr na opname. Het ziekenhuis betaalde mij het remgeld van mijn hospitalisatie verzekering terug en voor mij was de rekening effen. Maar de correctie naar het ziekenfonds deden ze nooit!

    1. Ik vrees dat wij ook enkele keren teveel betaalden. Onze hospitalisatie komt ook niet volledig tussen voor een ‘eenpersoonskamer’. Maar of ik nu nog de onterecht te veel betaalde bedragen kan terugvorderen? Het gaat over opnames in oktober, november en april. Waarschijnlijk te laat…?

      Ik had altijd al bedenkingen bij die kamers, maar bij de mutualiteit stelden ze zich geen vragen bij de aangerekende bedragen, ook al zijn ze op de hoogte van hoe de kamers samengesteld zijn.

      Frustrerend om nu te lezen dat mijn bedenkingen terecht waren. Zou het nog lukken om die vorige, betaalde, facturen te bevechten? Of gaan ze zich indekken, zeker nu dit in de krant komt?

      1. Janneke, ik kreeg het verschil terug betaald februari 2013, en de opname was van november 2011! Niet aarzelen, maar vragen!

  2. Ze hebben hetzelfde probleem op materniteit. Bij de geboorte van zowel mijn eerste als tweede kindje gaf ik zaken terug die standaard op de kamer liggen, zoals borstkompressen, setje babyproducten, …. Alles stond toch op de factuur. Na ontvangst factuur geboorte 2de kindje lette ik er extra op en kreeg ik 2x bevestiging dat de verpleegsters de producten die ze terug namen aanduidden in de computer. Bij ontvangst factuur stond alles er terug op. Toch wel goed voor 60€. Ik kreeg toen ook een kredietnota die ik mocht afhouden. En toen ik tot 3x toe vroeg hoe dat kan, zowel bij eerste als tweede kindje gaf men toe dat alles standaard op de factuur wordt gezet. Bij de 8opnames van mijn 2kindjes telkens dezelfde problemen. Ze zijn er zich meer dan van bewust!

  3. Ons zoontje werd vorig jaar ook 2x opgenomen. Nadien ook hoge facturen gekregen. En inderdaad, zoals hierboven beschreven, was dit zo’n ‘eenpersoonskamer’. Een klein kamertje, waar je toilet en douche moet delen met het kleine kamertje ernaast.
    Na betaling van de facturen bleken nog kosten onterecht aangerekend te zijn. Ondertussen zijn deze rechtgezet. Maar kunnen we dan nog iets doen met de andere onterecht aangerekende kosten?

    1. Nele, ik kreeg het verschil terug betaald februari 2013, en de opname was van november 2011! Niet aarzelen, maar vragen!

  4. Idd een schande. Wat met de minder mondige burgers. Maar er is wel één opmerking. U zegt dat mensen daar niet naar kijken en dat zomaar betalen omdat het terug betaald wordt. Naar mijn weten wordt de opleg voor 1persoonskamers NIET terugbetaald en is alles dus ten laste van de patiënt…

    1. De terugbetaling hangt volledig af van welke verzekering je hebt.
      Ben je verzekerd voor een tweepersoonskamer, dan wordt een opleg voor 1persoonskamer niet terugbetaald.
      Maar als je verzekerd bent voor een eenpersoonskamer dan wel.

  5. Ik ben in 2011 bevallen van een zoontje. Mijn zoontje moest nog enkele weken op neonathologie blijven, maar ik moest na 5 dagen het ziekenhuis al verlaten. Ik heb zelf ook nog gewerkt in AZG, dus ik weet dat als je de kamer vóór 14uur verlaat, er dan geen extra dag meer wordt aangerekend. Dit was mij ook zo gevraagd om die reden. (Ik had echter graag nog gebleven, aangezien ik daar mijn kindje moest achterlaten.)
    Ik ben dus rond 13h vertrokken.

    Toen ik enkele weken later de factuur in de bus kreeg, zag ik echter dat het zh die laatste dag toch helemaal had aangerekend! Ik belde daarvoor naar mijn verzekeringsagent om dit te melden, (want dit maakte mij wel kwaad) en daar kreeg ik als antwoord dat ik mij daar eigenlijk niets moest van aantrekken, aangezien het toch de verzekering was die betaalde en ik daar eigenlijk persoonlijk geen hinder van ondervond!!

    De rekening is snel gemaakt zeker????

  6. ongeveer twee jaar geleden ook veel ziekenhuisopnames gehad en ook zelfde ervaringen, schreef toen een brief aan ombudsman, die heel snel en gepast reageert, maar het beleid is hetzelfde gebleven. Gelukkig geen opnames meer gehad sindsdien. Een afstandelijk en koud ziekenhuis en organisatie. Het personeel houdt met haar vriendelijkheid en warmte veel recht, maar ik weet niet hoelang ze dit zullen blijven volhouden.

  7. Beschuldig de dokters niet te snel! Die krijgen geen cent van die hogere erelonen. De extra ereloon voor een enkele kamer gaat integraal naar het ziekenhuis. Dit zal je behandelende arts je bevestigen, moest je ’t hem vragen. Waarschijnlijk zal ie ook zeggen dat hij ook huur en kosten betaald aan ’t ziekenhuis. Ik ga de dokters zeker niet beklagen, maar ik vind dat je de feiten correct moet weergeven. Het is de Raad van Bestuur van ’t ziekenhuis die je moet beschuldigen.

  8. Drie opnames in laatste jaren in az groeninge = 3 facturen met onterecht aangerekende kosten.
    fouten:
    – ontslag om 10u na opname voor bevalling echtgenote. Laatste dag werden twee middagmalen gefactureerd.
    – voor verzorging pas geboren dochter werd door ons gevraagd ons verzorgingsmateriaal te gebruiken. Op de factuur werd een ganse set verzorgingsproducten aangerekend.
    – korte opname voor kleine ingreep. Nuchter binnengekomen, niets mogen drinken tot ’s anderendaags met middagmaa (flesje water bij middagmaal). Twee flessen water aangerekend die ik nooit zag.
    – opname van dochtertje via spoed. Vanuit spoed werd fles siroop opgestart en met ons meeggegeven naar de pediatrie. Opname duurde twee dagen, moeder was continu aanwezig, dochter kreeg 1 dosis siroop. Op de factuur stonden twee flessen van de siroop aangerekend. Een rest van de fles hebben we niet gekregen.

    Telkenmale hebben we de misbruiken aangevochten en werd de factuur aangepast.
    Vrees dat wij dat dergelijke zaken schering en inslag zijn in az groeninge. en maar zwaaien met kwaliteitslabels

  9. amai dat komt me zooo bekend voor, ook een factuur van om en bij de 600 euro mogen betalen eind vorig jaar opname in zo’n klein hokje die je amper kamer kan noemen, met een uitklapbaar bed en gedeelde badkamer en toilet, schandalig noem ik het gewoon, ik heb 300 terug gekregen van de hospitalisatie, de rest zelf mogen dokken, ik vind dit regelrecht ongehoord, maar heb toen ook niet 2x nagedacht en gewoon betaald… krijg ik 2 maand na mijn betaling een brief van een gerechtsdeurwaarder dat ik nog openstaande facturen had (die waren wel al 2 maand betaald, na een fout nog niet in hun systeem ingeboekt, stel je voor, ipv dat eerst even na te zien voor het naar een deurwaarder te sturen, ik vind het ronduit SCHAN-DA-LIG,
    intussen alweer opname gehad met mijn dochtertje en verschillende kinderarts bezoekjes… ik ben geleerd… we gaan nu naar Izegem, ook bekwame dokters, geen opleg voor 1pers kamer (alles wordt aangerekend als ‘zaal’) en een veeel veeel veeeeel menselijker aanpak door de verpleging op de kinderafdeling, en ja, klein detail: RUIME kamers!

    1. Hebben ook heel goede ervaring met Izegem, maar dan op orthopedie!
      Az Groeninge heeft ook zeer goede afdelingen, het verplegend en logistiek personeel heeft immers geen schuld aan de financiële strapatsen!

      1. Ook wij hadden laatst een eerder teleurstellende consultatie op AZ Groeninge in Orthopedie. Zou u zo vriendelijk willen zijn mij te laten weten welke specialist orthopedie u zou aanraden in de orthopedie afdeling van Izegem?
        Hartelijk dank bij voorbaat
        Geert

  10. Na een operatie aan de achillespees zat mijn echtgenoot in het gips. Controle bij de orthopedist in het ziekenhuis, gips in zijn gipskamet verwijderd en vervangen door brace.
    Betaald op consultatie. Weken later een factuur voor dagopname. Dagopname? Nooit gebeurd. Blijkbaar mag men dus voor wegknippen van gips een dagopname aanrekenen.
    Gebeld met mutualiteit om dit te melden. Hun reactie: ‘ dat is zo, dat is een overeenkomst’.
    Onze hospitalisatieverzekering nam de rekening voor zich.
    Dus :dank jullie, medebelastingbetalers, om met ons een niet gebruikte kamer te willen betalen voor een virtuele opname….

  11. Enerzijds geld scheppen en anderzijds steeds maar zuiniger tegenover de patiënten!
    Op dagziekenhuis geen warme maaltijd meer maar een boterhammetje en koekjes bij de koffie schijnen ook zeldzaam te worden.

  12. Reacties lijken mij nogal hevig. Weet uit ervaring dat er strenge regelgeving is over 1-persoonskamers aanrekenen. Als ze voldoen , dan voldoen ze. Ben je er niet mee akkoord ga dan elders, dat is je vrije keuze, en zo straf je minder goede ziekenhuizen . Maar ga achteraf niet klagen dat er supplementen aangerekend worden, dit wordt duidelijk meegedeeld. In een hotel klaag je ook op moment dat je de kamer krijgt, niet als je al betaald hebt.

    1. Marleen: al eens een echte eenpersoonskamer gezien in az groeninge kennedylaan? Een ontdubbelde kamer met gedeeld sanitair heeft er niets aan….

  13. …geen grapje…
    Uitspraak van een dokter deze morgen (31 juli ’13) in de lift van het AZG ziekenhuis…
    “Kom erbij, mevrouw, de lift is het enige wat gratis is hier”.

    Laat het ons echter niet te luid verkondigen, we zouden de heren op ideeën brengen!

  14. Deze week woensdag jammer genoeg terug opgenomen geweest voor een nacht in het AZ Groeninge Kennedylaan met mijn dochtertje van net geen 4 maand op pediatrie. Ik lachte toen de superonvriendelijke onthaalbediende vroeg of wij een kamer alleen wilden… Eenmaal boven na 20 minuten voor een DRINGENDE opname kregen wij kamer 2005 en rarara ja hoor de eenpersoonskamers bestaan wel degelijk!!!!!!!!!!!!Volgend probleem: ’s morgens vroeg was de medicatie van mijn dochter niet beschikbaar want de apotheek was nog niet open en daarna heb ik nog moeten wachten op de juiste melk want die was moeilijk te vinden want er was nog niemand in de melkkeuken. Hoe leg je uit aan een baby dat zij moet wachten op haar fles? Gewacht van 6.32u tot 7.50u! Dankzij een lieve verpleegster die zelf dan uiteindelijk naar die beruchte melkkeuken stapte kreeg ik de juiste fles. (de eerste verpleegster waaraan ik het eerst vroeg kwam 2 maal zeggen dat ze het aan het zoeken was en profiteerde dan van het feit dat haar shift afgelopen was en naar huis kwam en niet meer naar mijn kamer moest komen!) Nu nog wachten op de factuur…

  15. graag advies keuze ortopeed van Izegems St Jozef na beroerde ervaring 2X met DE othopedist van AZ Dr S. Arts was woest dat ik info wilde over operatie voor ik document wilde ondertekenen om OK voor in mij te snijden, had arts nog nooit gezien en zero info gekregen. 10 dagen na operatie gips verwijderd, zeer pijnlijk, heling niet optimaal zei arts zelf, wrong vervolgens mijn gebroken pols om waarbij een schreeuw mij ontglipte van de pijn en de tranen in mijn ogen sprongen. Kreeg ik een preek over attitudeverandering, in verleden blijven hangen, trunten … Werd zonder meer buitengegooid met mededeling dat dit revalideren is … Dit was dinsdag. Zoek nu andere arts voor opvolging, pijn houdt aan in dien mate dat zonder pijnstilling mijn nachten nog anderhalf a twee uur slaap inhouden. Van andere arts Futuro spalk voorgeschreven geweest met advies elders te gaan (wat ik al besloten had). Binnen twee weken zouden nieuwe platen moeten genomen worden en verdere opvolging tot punt genezing om na genezing er de ijzerwinkel r ook weer uit te halen. Het gaat om pols na zwaar auto-ongeval. Graag advies welke menselijke arts die wel luisterd in izegem mij kan helpen goed te genezen?!

  16. Zelf heb ik geen slechte ervaring m.b.t. ziekenhuis AZ Groeninge te Kortrijk. Tot op heden waren alle facturen correct opgesteld. Kan het zijn dat er “kinderziekten” gepaard gaan met het informaticasysteem van de kliniek ? Het is alvast steeds aangewezen een factuur grondig uit te pluizen en voldoende vooraf te informeren over een één- of tweepersoonskamer.
    Ik lees hier een aantal negatieve ervaringen. Positieve worden meestal niet vermeld. Die zijn er ongetwijfeld ook.
    De artsen en het verplegend personeel zijn m.i. correct en behulpzaam.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s