Binnenkort door het rood fietsen en afslaan naar rechts?

Dat Kortrijk fietsstad wil worden is duidelijk. Het stadsbestuur laat geen kans voorbij gaan om dat te melden. Alleen blijft het wachten op echte grote stappen vooruit. De inrichting van veel fietsstraten ( er is er ééntje op komst), het uitbouwen van een echt kwaliteitsvol fietsnetwerk, de creatie van een Noord-zuid fietssnelweg, … de echte harde maatregelen om de fietsambitie waar te maken blijven voorlopig uit.

Om de Kortrijkzaan en de bezoekers aan onze stad echt te overtuigen tot de fiets moeten we vooral werk maken van kwaliteitsvolle, veilige en snelle fietsverbindingen. Goeie fietsverbindingen  zijn belangrijk maar ook het maximaal beperken van onnodig tijdverlies is van groot belang. De fiets moet een snel(ler) alternatief zijn voor de auto.

Om dat onnodige tijdverlies te beperken zouden we  de verkeersboren B22 en B23 kunnen introduceren in Kortrijk. Met die verkeersborden krijgen de fietsers op plekken waar het mogelijk is de toelating om toch door het rode licht te rijden en rechtsaf te slaan of in bepaalde gevallen rechtdoor ( als ze geen verkeersstroom moeten kruisen). Meer info kan je vinden op de website van de Fietsersbond:

In Kortrijk zijn er verschillende kruispunten die in aanmerking komen zoals:

  • Kruispunt Graaf Boudewijn IX-laan met Oudenaardse steenweg.
  • Kruispunt Noordstraat met Meensesteenweg

Toen Groen dit voorstel lanceerde in 2013 had de schepen snel een antwoord klaar: de stad is niet verantwoordelijk, het is de verantwoordelijkheid van het Vlaams Gewest. Maar dat is natuurlijk al te gemakkelijk. Als de stad echt gelooft in het belang van de fiets(er) in onze stad dan kan ze die fietser best zo gemakkelijk mogelijk maken. De invoering van de verkeersborden B22 en B23 past daarin. Het lijkt me logisch dat de stad aandringt bij het Vlaams Gewest om deze verkeersborden te plaatsen.

Onze steun hebben ze alvast.

Advertenties

3 gedachtes over “Binnenkort door het rood fietsen en afslaan naar rechts?

  1. Onze lokale Vlaamse politici zijn angsthazen. In Frankrijk en Nederland wordt het toegepast. Zelfs in Brussel onder invloed van Bruno Delille als groene staatssecretaris voor mobiliteit. Maar schepenen en burgemeesters durven niet. Schepen van Brugge vindt het zelfs verwarrend voor kinderen. Zijn onze Vlaamse fietsers dan dommer of zijn onze beleidsmakers paternalistischer? Succes daar in Kortrijk!

  2. Het is niet omdat de borden B22/B23 via Frankrijk in Brussel zijn ingevoerd dat die in elk fietslanden moeten worden gepromoot. Kijk naar Amsterdam en Kopenhagen, daar hebben ze die borden niet. Volgens mij moeten we er in de eerste plaats met alle middelen naar streven om de roodlichtnegatie bij de weggebruikers terug te dringen, ook onder fietsers. Verkeersborden plaatsen die weinig verschillen van het voorrangsbord B1 is zeker niet de oplossing. Wel moet men infrastructurele oplossingen voorzien en andere voorzieningen zoals wachttijdmelders, green waves, enz.
    Alles moet er op gericht zijn om de Wegcode eenvoudig te houden zodat ze door iedereen gemakkelijk kan worden nageleefd. Het invoeren van verkeersborden die een uitzondering zijn op de uitzondering zijn een voorbeeld van een totaal verkeerd beleid (nl., voorbijrijden oranje of rood licht én, als verkeerslichten werken gelden de voorrangsborden niet). Het succes van Kopenhagen is niet het gevolg van veel verkeersborden maar van een uitstekende infrastructuur voor fietsers. Ons streefdoel moet zijn om meer fietsvriendelijke fietsroutes uit te bouwen en niet om fietsers aan te zetten om zoveel mogelijk het rood licht te negeren.

    1. Het klopt dat we met dit voorstel alleen er niet zullen geraken. Det grootste winst om fietsstad te worden zal/kan er ook volgens mij enkel komen als we grote stappen vooruit zetten m.b.t fietsinfrastructuur. Toch geloof ik dat het beperken van onnodig tijdverlies op een aantal punten veilig kan en dat deze borden daarbij kunnen helpen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s