De bus in Kortrijk, enkel armenvervoer?

Het is ‘week van de stad’. De hele week vliegen de boeiende artikels en TV programma’s over de stad en de toekomst van onze steden ons rond de oren. Veel boeiend materiaal dat een duidelijke richting aan geeft. Dit artikel op Tijd.be is een mooie samenvatting. Het is niet toevallig dat er in het artikel geen enkel voorbeeld uit Kortrijk is opgenomen. Vooral als het op mobiliteit aankomt kijkt Kortrijk weg van de stedelijkheid en weg van de toekomst. Over de keuze om steeds verder een autostad te worden schreef ik in het verleden – helaas – al verschillende stukken. Onderzoek toont aan dat het gebruik van het openbaar vervoer en de fiets echt spectaculair stijgt als de stad minder aantrekkelijk wordt voor de auto. Helaas blijft Kortrijk inzetten op het aantrekken van zoveel mogelijk auto’s zo dicht mogelijk in het centrum van de stad.

Ondertussen is het het aanbod van de Lijn in Kortrijk ondermaats. Er zijn weinig stadslijnen en de frequentie is onlogisch en te laag (zeker vroeg, laat en tijdens het weekend). Al jaren trappelen we als het op busvervoer aankomt ter plaatse. Dit openbaar vervoer is geen alternatief voor het autogebruik. Dit soort aanbod drijft mensen de auto is (of houdt ze er in). Het resultaat is duidelijk: in Kortrijk nemen behalve studenten vooral armen en gepensioneerden de bus. Even kort door de bocht: iedereen die het zich kan veroorloven komt met de auto naar onze stad. Ook de infrastructuur is ondermaats. Er zijn veel te weinig vrije busbanen waar de bus voorrang heeft en dus ook op dit gebied is de bus vaak geen alternatief op de auto’s die in de file staan. Wie dan toch de bus neemt staat aan de bushalte vaak te wachten zonder de nodige informatie. Samengevat: het aanbod van de Lijn is in Kortrijk tijd aan een stevige opwaardering.

Wat moet er gebeuren?

1. De stadslijnen moeten herdacht worden zodat ze de verschillende wijken een logische verbinding met hoge frequentie krijgen die ze linkt aan de stad. De stad Kortrijk moet een deel van de extra kosten op zich nemen (dat is een kwestie van keuze).

2. Er moeten meer vrije busbanen komen, straten waar enkel bussen mogen rijden,… zodat de bus in de praktijk minstens even snel is als de auto. Het aantal parkeerplekken in de binnenstad moet drastisch naar beneden. Het kleinere aantal resterende plaatsen moet ondergronds gebracht worden. Op die manier wordt de bus weldegelijk een alternatief, ook hier gewoon een kwestie van keuze.

3. De stadslijnen moeten uitgebouwd worden tot hoogwaardige mobiliteitsassen. Er moet afstemming komen met het toekomstige deelfietssysteem en de stations in Kortrijk en Bissegem. Door dynamische schermen die wachttijden – in realtime – aankondigen wordt de informatie aan de reiziger gevoelig verhoogd. daarnaast moeten de haltes kwaliteitsvolle wachtplaatsen worden.

4. Het plan om het station van Kortrijk en hoog Kortrijk te verbinden met een tram moet opnieuw op tafel komen. Het inzetten op de tram kan de perceptie t.o.v. het openbaar vervoer in onze stad definitief omkeren. De drempel om een tram te gebruiken is veel lager dan voor het nemen van ene bus. Het is pas als de verschillende lagen van de samenleving het openbaar vervoer nemen dat het een echt alternatief kan worden.

5. Door het openbaar vervoer op bepaalde dagen gratis te maken (Sinkensfeesten, zomercarnaval, tijdens de Paasfoor,…) kan de stad het openbaar vervoer promoten als een waardig alternatief voor de auto. Daarenboven kunnen we op die manier heel wat mobiliteitsproblemen oplossen tijdens deze evenementen. Een dubbele winst dus.

Ik ben er mij van bewust dat deze maatregelen geld zullen kosten. Toch is het vooral een kwestie van keuze. Kiezen voor het openbaar vervoer is kiezen voor een leefbare en aantrekkelijke stad. Een stad waar inwoners, handelaars, organisaties en bezoekers beter van worden. In deze ‘week van de stad’ hoop ik bondgenoten te vinden te vinden voor ‘minder auto’s in de stad’ en de uitbouw van een echt hoogwaardig openbaar vervoer als alternatief. Want tegen 2020 is het aanbod van de Lijn in Kortrijk hopelijk een waardig alternatief voor alle inwoners.

Advertenties

Een gedachte over “De bus in Kortrijk, enkel armenvervoer?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s