West-Vlaanderen laat de WMKJ’s wachten.

In dit land van staatshervormingen wordt er al eens het een en ander verschoven van bevoegdheden tussen de verschillende niveau’s. De bekendste van die staatshervormingen zijn diegene die extra bevoegdheden aan Vlaanderen geven. Maar in het Vlaams Regeerakkoord 2009-2014 werd er ook een Vlaamse Interne staatshervorming aangekondigd. Voor een aantal beleidsdomeinen werd de rol van de provincies afgebouwd. Zo ook voor het jeugdbeleid.

We gaan ons niet technische details verliezen over de interne staatshervoming maar halen er één specifiek reglement uit: Het reglement voor de bovenlokale WMKJ’s. Organisaties die in minstens 4 West-Vlaamse gemeentes actief zijn  en werken rond maatschappelijke kwetsbaarheid kunnen erkend worden en dan telkens gesubsidieerd worden op basis van hun werking het jaar voordien. Vorig jaar werd dit reglement aangepast aan de nieuwe realiteit.

De organisaties die indienden op het reglement dat van toepassing is op 2014 (dus kosten gemaakt in dit jaar) wachten na meer dan 5 maand nog steeds op een beslissing. Hoeveel middelen krijgen deze organisaties om hun werking dit jaar op te zetten? Niemand die het weet. Ook het totale bedrag dat voorzien is voor deze subsidielijn in ongekend. Dus hoeveel middelen er te verdelen zijn over hoeveel organisaties, niemand die het weet.  Ondertussen mogen deze organisaties wel hun werking uitrollen en moeten ze hopen dat er subsidies voor zullen zijn. Alles behalve netjes van de provincie West-Vlaanderen.

Behalve deze zeer concrete nood van de organisaties schort er ook iets substantieel aan het nieuwe reglement. Omdat er telkens jaarlijks aanvragen moeten ingediend worden kan het bedrag elk jaar stevig schommelen en is er telkens weer onzekerheid bij de organisaties. Waarom er niet met driejaarlijkse  (of zelfs 6 jaarlijkse) subsidies gewerkt kan worden, niemand die het weet. Door te werken met jaarlijkse aanvragen en niet met aanvragen voor 3 of 6 jaar is er veel extra administratieve last voor de provincie en de organisaties en is er heel veel onzekerheid bij de organisaties. Niet echt goed bestuur, denk ik dan. Hoe de dossiers inhoudelijk beoordeeld worden is evenmin duidelijk. Blijkbaar is een inhoudelijke kwalitatieve weging niet nodig. Vreemd, toch?

Een nieuwigheid is de mogelijkheid voor samenwerkingsverbanden om in te dienen. Helaas is het niet mogelijk om de samenwerking te valoriseren want de zelfde maximumgrenzen worden gehanteerd voor de verschillende partners met samenwerkingsverband als voor de organisaties zonder zo’n samenwerkingsverband. Een gemiste kans. De provincie zou net moeten aansturen op samenwerking.

Samengevat is het niet goed dat de provincie West-Vlaanderen geen stabieler subsidieklimaat kan geven aan de WMKJ’s en de organisaties voor kinderen en jongeren met een beperking. Alsof die kinderen en jongeren  die hun hele leven op de wachtlijsten van CD&V, SP.a, VLD en N-VA gaan mogen doorbrengen, ook geen recht hebben op organisaties die zich kunnen concentreren op hun schitterende werk, maar ook gewoon moeten wachten… Wachten, zoals nu, op duidelijkheid.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s