Een Park voor de Watermolen en Pius X

Ondergetekende is opgegroeid in Heule-Watermolen. Zonder romantisch te willen doen, was het de tijd dat er tussen de verkavelingen nog heel wat ‘open ruimte’ was. Akker, weide en woonwijk wisselden elkaar af. Ondertussen is Heule zowat helemaal volgebouwd. Inbreiding heet dat, en daar is niets mis mee. Toch zijn we in Heule ondertussen op een punt gekomen dat zowat alles dichtgebouwd is. Schepen Maddens, weet u wel.

De resterende open ruimte zou ik alvast niet meer volbouwen met klassieke verkavelingen. Door die enorme toename aan huizen en dus inwoners is er een behoefte ontstaan naar meer groene – ontspanningsruimte. In de vorige legislatuur werd de Warande 4 hectaren groter. Op dat stuk kwam ook een fietsdoorsteek. Gisterenavond werd aangekondigd dat het reeds lang geplande fietspad langs de Heulebeek er eindelijk zou komen. Dat zijn alvast een goeie keuze. Het gaat te traag en het is te bescheiden (zeker als je vergelijkt met de investeringen in koning auto), maar toch het is een begin.

Anders dan de zuidelijke rand van onze stad is die Noordrand sterk verstedelijkt. Heule loopt tot buiten de ring en sluit naadloos aan bij Gullegem en Kuurne. In die noordrand is er heel erg weinig publiek groen (Heulepark, De Warande en het Astridpark). Door het beperkte aanbod van groene ontspanningsruimte, is de druk er op (te) groot.

Om al die redenen samen zou het een goed idee zijn om de ‘restgronden’ tussen Ieperstraat, watermolenstraat en Izegemsestraat in te kleuren als recreatieve groenzone. Het stuk is een goeie 5 hectare groot en dus ideaal om als buurtpark in te richten. Door de ligging op de grens tussen Heule-Watermolen en Pius X is het ‘bruikbaar’ voor beide ‘gehuchten’.

watermolen park

Als we er voor kiezen om op die plaats de broodnodige extra zuurstof te geven aan onze stad en haar inwoners dan kunnen we er meteen ook een veilige fietsverbinding door trekken.  Met enkele fietspaden kunnen we zo connectie maken met bestaande of geplande fietspaden. Er is een aansluiting mogelijk met het geplande fietspad in de Molenstraat (groene lijn), dat op zijn beurt connectie maakt met het fietspad langs de Heulebeek (rode lijn). En op die manier ook met het bestaande fietspad langs de Heulebeek (Blauwe lijn). Door deze fietspaden kan je connectie maken met de rest van het aan te leggen fijnmazig netwerk van fietspaden in Heule . Daar schreef ik eerder al dit stuk over. https://mattivandemaele.wordpress.com/2013/02/12/heule-dorp-van-de-fiets/

Nu de stadsboerderij zich in de Watermolenstraat heeft gevestigd voor haar opstart kan er misschien gekeken worden om de invulling van het ‘park’ deels vorm te geven  en te combineren met de plannen van de stadsboerderij. Wie weet…

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s