Kerstwens: een echte minister van alle mobiliteit.

De goedlachse Hilde Crevits was de voorbije jaren verantwoordelijk voor het Vlaams mobiliteitsbeleid. Danny Smagghe van Touring noemde Crevits de beste auto-minister die we de laatste 35 jaar hebben gehad. En als Smagghe positief wordt over iets of iemand dan gaan bij deze jongen de alarmbellen af. Touring is niet bepaald de vriend van al wie al eens fiets of te voet op stap gaat. Maar hier slaat Smagghe toch nagels met koppen. Crevits is een goeie minister van auto’s. Helaas is deze dame ook verantwoordelijk voor fietsers, voetgangers, de Lijn, de binnenscheepvaart, de Vlaamse luchthavens,… Alleen viel daar zo weinig van te merken en als er al iets van te merken viel dan was het weinig goeds.

Crevits lijkt wel weggelopen uit een regering van Martens zaliger. Een mobiliteitsbeleid uit de jaren ’80 dat vooral de automobilisten moet plezieren. De cijfers liegen er ook niet om . Voor elke euro die geïnvesteerd werd in fietspaden worden er 6 euro’s gespendeerd aan wegen voor auto’s, de Lijn moest de afgelopen jaren draconisch besparen (60 miljoen euro), de files werden onder Crevits  meer dan 30% langer, het fijn stof probleem (grotendeels veroorzaakt door auto’s) werd steeds groter en ga zo maar door.

Het mobiliteitsbeleid onder Crevits wordt vooral gekenmerkt door keuzes die duurzaamheid, ecologie, verkeersveiligheid, fietscomfort,… doen ondersneeuwen bij de belangen van de automobilist. De lijst voorbeelden is schier oneindig: de Brusselse Ring wordt verbreedt zodat er nog meer auto’s in file kunnen staan, Uplace zal voor een verkeersinfarct zorgen, de Vlaamse Regering blijft massaal geld in de bodemloze put van de Luchthaven van Wevelgem storten, het pendelfonds blijkt niet te werken, de beslissing om de Westhoek de nutteloze N8 verbreding cadeau te doen, de plannen met het Schipdonkkanaal, … Allemaal keuzes ingegeven door de rampzalige gedachte dat Vlaanderen zich, volgens Kris Peeters en Hilde Crevits, zich moet ontwikkelen tot de logistieke poort van Europa.

Zoals blijkt uit deze opsomming heeft elke deeltje Vlaanderen zijn portie Crevits-beleid te verduren gekregen. Zo ook mijn geliefde stad Kortrijk.

Op 18 oktober jongstleden huldigde de minister het nieuwste stuk R8 in Kortrijk in. De ring rond Kortrijk werd voor de volle 800 meter (!) verder afgewerkt. Helaas is deze Vlaamse Regering er dus weer niet in geslaagd om op z’n minst het noordelijk deel van de R8 af te werken. De verkeersproblemen zouden in Kortrijk en Kuurne een pak minder groot zijn moest de Ring rond Kortrijk minstens tot Kuurnsesteenweg (Kortrijk) /Kortrijksestraat (Kuurne) afgewerkt worden. Dat ze er ook deze legislatuur niet in geslaagd zijn om de aansluiting van de A19 op de R8 te verwezenlijken (met veel ongevallen tot gevolg) vergeten we gemakshalve even.

Een bevraging van de fietsende Kortrijkse jongeren bracht vorig jaar aan het licht dat 3 van de recent heraangelegde gewestwegen (bevoegdheid Crevits) als erg gevaarlijk werden bestempeld door de fietsende jongeren, ze zijn zelfs gevaarlijker dan in de periode voor ze werden aangepast. Er is duidelijk sprake van achteruitgang van de verkeersveiligheid en het comfort van fietsers op de kluifrotonde (De Appel), de Meensepoort en de Oudenaardse Steenweg. De Brugse Steenweg die bijna klaar is kan binnenkort dat rijtje vervoegen. Op een baan die gemiddeld 30 meter breed kan het Vlaams gewest, Crevits dus, blijkbaar geen afgescheiden fietspad leggen. Als het daar niet kan, waar dan wel?

Dat het weinig uitgebouwde openbaar vervoer in kortrijk geen deugd gehad heeft van de besparigen bij De Lijn zal ook niet verwonderen. Het openbaar vervoer ging er in onze stad, mede dankzij minister Crevits (en de rest van de Vlaamse Regering) verder op achteruit. Maar ook andere dossiers gingen achteruit of bleven steken. Zo bvb het dossier van het optimaler gebruik van het kanaal Bossuit-Kortrijk. Hier kwam Crevits niet verder dan een studie die nog niet klaar is. Afsluiten doe ik met een persoonlijke favoriet: de luchthaven van Wevelgem gaat jaarlijks aan de haal met 900.000 euro subsidies om de volle 18 passagiers per dag de lucht in te jagen. Als er dan weinig geld is voor mobiliteitsbeleid, dan moet je dus goeie keuzes maken.

Genoeg vrolijkheid over het stand-still- mobiliteitsbeleid van Cevits. Wat wil ik dan wel?

–          Vooreest moet de volgende minister van mobiliteit (God behoede ons dat Crevits er nog een legislatuur zou bij doen) extra inzetten op openbaar vervoer i.p.v. besparen.  Het gaat dan over extra infrastructuur (vrij liggende busbanen, tramsporen,…) en een verbeterde (lees: uitgebreide)  dienstregeling. Het aanbod moet beter, anders zal de bus/tram nooit een echt alternatief worden voor koning auto.

–          Daarnaast moten we massaal extra inzetten op wandel- en fietsinfrastructuur. De belangrijke motieven daarvoor zijn verkeersveiligheid en duurzaamheid. Fietsers en voetgangers als norm (zeker in bebouwde kom) voor het volgende mobiliteitsbeleid. Budgetair moet er dus een evenwichtigere verhouding komen tussen de inspanningen voor auto’s  en de inspanningen voor zwakke weggebruikers.

–          Fundamenteel is de nood aan een hedendaagse visie op mobiliteit. We moeten weg van extra wegen, extra rijstroken, extra fijn stof en extra verkeer. Vlaanderen is geen logistieke poort, nu niet en morgen al helemaal niet. Wel moeten we de waterwegen extra ontwikkelen voor transport.

–          In tijden van budgetaire schaarste moeten we gaan voor logische keuzes die goed zijn voor mens en milieu. Dat wil zeggen een Vlaanderen zonder Luchthaven in Wevelgem, zonder Schipdonkkannaal, zonder bredere Brusselse Ring…

–          Crevits hoeft niet helemaal te treuren. E mag wat mij betreft her en der nog een kilometertje asvalt bij komen. Maar i.p.v. extra wegen zou het nuttiger zijn om de bestaande half begonnen wegen (vb: aansluiting A19 op R8, Noordelijke R8, …) af te werken. Op die manier kan een geloofwaardig en duurzaam mobiliteitsbeleid op poten worden gezet.

Het mag duidelijk zijn, Ik vind Crevits een toffe maddam voor tv programma’s allerhande, maar als minister van mobiliteit kan het gewoon beter. Ze maakt verkeerde keuzes en voert een beleid uit dat Vlaanderen terug de tijd in jaagt. En dat moet anders, we verdienen beter dan steeds meer fijn stof in onze logen en steeds langere files. De Vlaming (alle anderen ook trouwens) verdienen een mobiliteitsbeleid  dat de mobiliteitsproblemen echt aanpakt en dat Vlaanderen écht klaarmaakt voor de toekomst.  We willen geen minister van mobiliteit met een groene helm, maar eentje die groen denkt.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s