Nood aan fietskluizen en fietsdepots voor de Kortrijk

Het zal de vaste lezer van deze blog al wel opgevallen zijn. Het aanpakken van de stadsvlucht, het aantrekken van jonge gezinnen naar Kortrijk en het wegwerken van de leegstand in de binnenstad zijn enkele van mijn stokpaardjes. Het zijn belangrijke uitdagingen waar de stad Kortrijk voor staat en waar we dus dringend werk van moeten maken.

Het opnieuw aantrekkelijk maken van de binnenstad voor (jonge) gezinnen is een werk van lange adem en moet gebeuren door op heel veel verschillende terreinen het leven in de (binnen)stad aangenamer te maken voor de (nieuwe) inwoners. Er moet extra groene ruimte komen in de binnenstad, inwoners moeten ook tijdens evenementen kunnen parkeren, er moeten extra speelkansen komen voor de kinderen van de binnenstad, de wijkwerkingen moeten verder uitgebouwd worden, de leegstand moet aangepakt worden, en ga zo maar door. Een heel arsenaal aan maatregelen dus om ons centrum opnieuw tot een woon- en leefplek om te vormen.

De laatste weken spraken verschillende mensen die in de stad wonen mij aan over hun plannen om misschien toch terug in de rand te gaan wonen. Nochtans wonen ze graag in de stad. Maar ze hebben een aantal praktische problemen die ze maar moeilijk opgelost krijgen. Één daarvan is het gebrek aan berging die ze hebben in hun appartement of hun rijwoning. Zo krijgen ze hun fietsen niet weggezet.

fietskluisGroen raadslid Philippe Avijn stelde tijdens de vorige legislatuur voor om fietskluizen/ fietstrommels te plaatsen in een aantal wijken waar weinig garages voor handen zijn. In die fietskluizen is er telkens plaats voor een 5 tal fietsen. De stad is ondertussen gestart met een proefproject (denk ik). Het lijkt mij een goed idee om dit project te versnellen en snel over te gaan tot de plaatsing van deze fietskluizen/fietstrommels in onze stad.

Maar er zal meer nodig zijn dan enkele fietstrommels om het fietsbergingsprobleem van de bewoners van de binnenstad aan te pakken. In straten waar veel jonge gezinnen wonen en er dus veel fietsen zijn is de vraag naar veilige fietsberging veel groter dan wat je kan opvangen met een fietstrommel. Daarom stel ik voor dat de stad een aantal (leegstaande) panden opkoopt via het SOK en ombouwt tot fietsparkeergarages (fietsdepots) waar mensen die in de buurt wonen hun fiets veilig (tegen betaling) in hun eigen buurt kunnen stallen. Op die manier kunnen ze toch blijven fietsen en wonen in de  binnenstad. In Kortrijk doet de stad heel wat inspanningen om bewoners en bezoekers de kans te geven om hun auto te kunnen stallen. Het lijkt mij logisch dat ze een zelfde inspanning doen voor de fietsers onder inwoners en bezoekers.  Het spreekt voor zicht dat er ook plaats moet zijn voor fietsen met een buitengewoon formaat zoals tandems, bakfietsen,… Met de fietskluizen en fietsdepots kunnen we wonen in de (binnen)stad opnieuw aantrekkelijker maken.

In een ideale wereld kan je zo’n fietsdepot combineren met een gezinswoning er boven. Een bescheiden woning voor starters die nieuwe mensen kan aantrekken naar de binnenstad. In ruil voor een beperkt toezicht en het onderhoud van de fietsstalling kan de huurprijs van zo’n starterswoning dan erg laag zijn. En zo sla je 3 vliegen in 1 klap: goedkope woonmogelijkheid voor starters, veilige fietsparkeerplaatsen voor klein wonende gezinnen (of individuen) en ken je de leegstand verminderen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s