Kortrijk fietsstad ook voor bakfietsen?

      De nieuwe meerderheid heeft de ambitie geuit om van Kortrijk een echte fietsstad te maken. Dat is een bijzonder goed idee.  Er is spraken van 20 kilometer extra fietspaden, de invoering van fietsstraten en een systeem van leenfietsen. De stad heeft dus het voornemen om een echt fietsbeleid te ontwikkelen. Ook dit voornemen kan op de steun van ondergetekende rekenen.

Naast eerdere fiets-blogstukken over FietsstratenFietsnetwerk Kortrijk Noord (Heule),  De missing link brug over de Leie onder de R8Huurfietsen, Bewegwijzering, Trage wegen en Autoloze zondag, wil ik het vandaag hebben over de bakfietsers en eigenlijk over iedereen met een fiets met niet-standaard afmeting. Bakfietsen, tandems, driewielers voor personen met een beperking en dergelijke meer.

Het mag duidelijk zijn: een fietsbeleid is een beleid voor elke fietser. Een stad die echt gelooft in en inzet op fietsers heeft oog voor elke fietser. Het is de hoogste tijd om ook voor die andere fietsers een beleid te maken dat het ondersteund en niet lager wegpest. Hier gaan we:

        Het eerste voorstel is een heel concreet voorbeeld van ‘pestgedrag’ waar ik mezelf al lang aan erger. Wie door of in Sportcentrum ‘Wembley’ moet zijn met een bakfiets, maar evengoed met een fiets met kinderzitje of buggy geraakt er niet of heel erg moeilijk in. De sluizen die daar werden geplaatst om bromfietsers te weren maken het ook voor fietsers moeilijk en vooral erg onaantrekkelijk om er te komen. De kuur is hier erger dan de kwaal. Het is een kleine moeite voor de stad om dit probleem op te lossen.

        Een tweede voorstel is iets fundamenteler. Net zoals je voor een garage een bordje ‘verboden parkeren’ mag hangen om er uit te geraken met je wagen zou dat ook moeten kunnen voor bakfietsen. Wie in een huis woont in de binnenstad met een smal voetpad krijgt zijn bakfiets niet in of uit zijn/haar huis als er een wagen voor de deur geparkeerd staat. Het zou mogelijk moeten zijn om voor de deuren van de inwoners die dat vragen een klein stukje (nog geen meter) te voorzien waar dan niet geparkeerd mag worden. Wat voor auto’s kan moet toch ook voor fietsen kunnen.

        Net zoals andere steden zou ook Kortrijk premies kunnen inzetten voor de aankoop van bakfietsen. Zelfstandigen of particulieren die een auto weg doen en vervangen door een bakfiets zouden daarvoor op een tussenkomst van de stad moeten kunnen rekenen. Het premievoorstel dat nu voorzien is voor elektrische fietsen is veel te beperkt.

        Enkele weken terug schreef ik ook al een stukje over het mogen gebruiken van autoparkeerplaatsen voor je bakfiets, tandem,… Dat kan je hier lezen.

Ik hoop er in elk geval op dat er in het aangekondigde fietsbeleid ook aandacht zal zijn voor deze fietsers. Helaas is de enige realisatie van Kortrijk fietsstad een bord langs  de Leie om wielertoeristen aan te manen tot veilig rijgedrag. Nodig, maar wel een erg mager resultaat voor een stad die ‘fietsstad worden’ als dé prioriteit naar voor schuift. Heel wat maatregelen voor de (bak)fiets kosten weinig/geen geld en er is geen jaren studiewerk voor nodig. Helaas moeten we het voorlopig stellen met ronkende verklaringen en uitblijvende resultaten. De (bak)fietsers van deze stad verdienen beter.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s