Jonge gezinnen als barometer voor het beleid.

10% minder jonge gezinnen in Kortrijk staat vandaag te lezen in de krant. Het is geen nieuw gegeven dat jonge gezinnen wegtrekken uit onze stad. We doen het daarmee een pak slechter dan andere centrumsteden waar er wel jonge gezinnen bij komen. Enkel in Brugge doen ze het nog slechter.

In het bestuursakkoord staat het woord stadsvlucht helaas geen enkele keer. De meerderheid vindt dat ‘het keren van de stadsvlucht’ de rode draad is doorheen het plan. Voor een deel klopt die bewering. Helaas niets concreet, geen streefcijfer bijvoorbeeld. Toch zijn de cijfers over het aantrekken/afstoten van jonge gezinnen de beste barometer voor het gevoerde beleid. Het lijkt mij dus een prima indicator om deze nieuwe meerderheid op af te rekenen binnen 6 jaar. We kunnen de nieuwe ploeg (behalve VLD dan die er vorige keer ook bij was) immers niet afrekenen op cijfers die het gevolg zijn van de vorige meerderheid met CD&V aan het roer.

Toch blijft het vreemd dat het woord niet voorkomt en dat er geen concrete streefcijfers naar voor worden geschoven. Voor Philippe De Coene was het ontbreken van een woord in een bestuursakkoord gisteren (armoedebestrijding in het coalitieakkoord van 6 jaar gemeden) gisteren de reden om het volledige beleid af te branden. Een beetje flauw van de man en dus ook flauw om mij hier te beperken tot het zelfde i.v.m. stadsvlucht, ik geef het toe. Wat niet wegneemt dat een duidelijk streefcijfer en een duidelijke uitgesproken ambitie rond stadsvlucht ontbreekt in het coalitieakkoord met de titel: ‘Nieuw plan Kortrijk’. Jammer en een gemiste kans.

Ook vreemd is dat er wel een Schepen van consumentenzaken is gekomen maar geen schepen die zich specifiek zal bezig houden met het bekampen van de stadsvlucht. Persoonlijk vind ik het aanpakken van de stadsvlucht vele malen belangrijker dan de showbevoegdheid ‘consumentenzaken’. Het was een krachtig signaal geweest moest de stadscoalitie gekozen hebben voor een schepen voor jonge gezinnen of een schepen voor stadsvluchtbestrijding.

Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen schreef ik dit stuk over stadsvlucht. https://mattivandemaele.wordpress.com/2011/05/25/kortrijk-na-2012-6-stadsvlucht/ Wie het bestuursakkoord er op naleest zal zien dat er zeker een aantal elementen die ik toen voorstelde opgenomen zijn. Je zal mij niet horen zeggen dat het bestuursakkoord waardeloos is. Helaas ontbreekt het de stadscoalitie aan durf om een aantal radicale keuzes te maken. Ze durven dan wel een symbooldossier als ‘de Grote Markt autovrij maken’ doorduwen (waarvoor oprechte felicitaties) dat wil nog niet zeggen dat ze ook radicaal inzetten op een ander mobiliteitsbeleid. Het plan nieuw Kortrijk leest als een catalogus voorstellen. Het ene is iets liberaler, het andere wat roder en hier en daar ook wat NV-A voorstellen. Om de stadsvlucht aan te pakken zullen er echt gedurfde en fundamentele (radicale) keuzes gemaakt moeten worden in de ruimtelijke ordening, mobiliteit, ecologie en woonbeleid.

Ik hoop oprecht dat het de laatste keer is dat we dergelijke cijfers over Kortrijk moeten lezen. Want niemand heeft te winnen bij een stad waar jonge gezinnen uit weg trekken. Omdat oppositievoeren wat mij betreft ‘kritisch maar constructief’ moet zijn, wil ik hier nog eens de ‘100 voorstellen om de stadsvlucht te keren’ op tafel leggen die we met Jong Groen Kortrijk hebben gedaan in aanloop naar de verkiezingen.  https://mattivandemaele.wordpress.com/2012/08/22/100-voorstellen-om-kortrijk-aantrekkelijk-te-maken-voor-jongeren-en-jonge-gezinnen/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s