Het nieuw parkeerbeleid gewikt en gewogen.

Enkele uren geleden stelde de stadscoalitie hun nieuwe parkeerbeleid voor aan de pers. Gemeenteraadsleden en bestuurders van Parko kunnen via Twitter, straks op radio en TV en morgen in de krant vernemen wat er beslist werd. Een vreemde vorm van democratie, maar soit laat het ons over de inhoud hebben.

De Grote Markt en Vlasmarkt worden autovrij.

Hoera, hoera, eindelijk een meerderheid die durft de parking volledig te bannen van de Grote markt.  Een beslissing die ik alleen maar kan toejuichen.  Toch is de compensatie die voorzien wordt niet de meest gelukkige. In de Doorniksestraat komt er kortparkeren, je kan dus een korte tijd (30 minuten)  gratis parkeren om snel een boodschap te doen.

Een belangrijk argument om niet langer te parkeren op de Grote Markt was het wegwerken van onnodig zoekverkeer in de buurt. Door kortparkeren te voorzien rond de Grote Markt los je dat probleem helaas niet op. Het blijft voor automobilisten aantrekkelijk om in het hart van de stad parking te komen zoeken en niet meteen voor de ondergrondse parking te kiezen. Volgens mij vergroot je door het gratis bovengronds kortparkeren zelfs het probleem.  Het symbooldossier van de Grote Markt is daarmee van de baan, de onnodige druk van auto’s op zoek naar een plaatsje helaas niet. Jammer, een gemiste kans. Over de Graanmarkt heb ik nog niets gehoord, maar die zou logischerwijs ook autovrij moeten worden, aangezien die zo sterk verbonden is met de Grote Markt dat hij er bijna een onderdeel van vormt.

5 nieuwe ondergrondse parkings:

De bovengrondse publieke ruimte terug geven aan de mensen is een heel goed idee. Ik ben er geen voorstander van om de pleinen, straten en Leieboorden te gebruiken als parking. Het kunnen beter mooie en groene plekken worden om te leven. Als we (jonge) gezinnen willen aantrekken naar de binnenstad dan hebben die nood aan plekken om te spelen en te leven. Fundamenteel wordt hier dus een goeie keuze gemaakt door de pleinen en straten terug te geven aan de mensen.

Toch dringen zich een aantal bedenkingen op. Is het mogelijk om kwalitatief groen te voorzien bovenop een parkeergarage? Kent er iemand voorbeelden? Ik ken alleen parkeergarages waar een beetje gras, wat struiken en een kleine boom op staan. Dus echt kwalitatief groen op zo’n garage zal het niet worden. Maar soit, het is in elk geval beter dan auto’s.

Een belangrijker probleem is dat je door te blijven parkeren in de stad, je ook auto’s blijft aantrekken. De autodrukte in de straten, de verkeersonveiligheid, het lawaai en het fijn stof krijg je er de stad niet mee uit. Principieel zouden er binnen de R36 geen ondergrondse parkings meer moeten bijkomen. In moderne steden laat men bezoekers buiten het centrum parkeren. In Kortrijk helaas niet. Het heeft geen zin om te kiezen voor randparkings met snelle verbindingen naar het centrum als je de auto toch kwijt kan in het centrum. Wie wil er nu parkeren op ’t Hoge, een bus nemen om dan te zien dat hij ook in het centrum een parkeerplaats had? Niemand toch.

Een absolute voorwaarde om die 2000 extra ondergrondse parkeerplaatsen te bouwen (wie gaat die trouwens betalen als we zo moeten besparen?) is natuurlijk dat er dan terzelfdertijd ook 2000 plekken bovengronds verdwijnen. Want anders hebben we gewoon 2000 plekken extra gecreëerd. In het vorige bestuursakkoord was dit principe al opgenomen. Voor elke plaats die er in ‘K in Kortrijk’ werd gecreëerd zou er bovengronds één verdwijnen. Mooi principe waar ik helemaal achter sta. Helaas heeft de vorige meerderheid geen woord gehouden en zijn er gewoon heel wat extra ondergrondse plaatsen gekomen en zijn er geen bovengrondse verdwenen. Hopelijk doet de nieuwe meerderheid beter.

Nieuwe tarieven:

Zoals ik reeds zei moet uw dienaar zich via Twitter en de pers informeren over wat er beslist werd. Zo hoor en lees ik dat er ook nieuwe parkeertarieven komen. Het eerste uur blijft gratis, bovengronds parkeren wordt duurder. Een goeie keuze om het ondergronds parkeren te stimuleren. Dat is zeker nodig als je weet dat er op vandaag een overcapaciteit is aan ondergrondse parkeerplaatsen. Want wat ben je met lege ondergrondse parkeerplaatsen als de bovengrond vol auto’s staat. Deze beslissing kan ik dus alleen maar toejuichen. Ik weet niet of men er voor kiest om ook ondergronds parkeren te diversifiëren. Ik zou het logisch vinden dat ondergronds parkeren in het hart van de stad (schouwburgplein) duurder is dan aan de rand van het centrum (Veemarkt).

Samengevat:

Ik lees en hoor goeie intenties en symboolbeslissingen maar ook wel ongelukkige keuzes. Het ontbreekt de stadscoalitie om echt gedurfd en radicaal een andere weg in te slaan. De toekomst van de stad is er één waar de auto minder centraal in komt te staan. Parkeren doe je rond een stad met een hedendaags beleid. Het gemotoriseerd verkeer binnen de R36 moet hoofdzakelijk collectief en van inwoners zijn. Door te kiezen om de auto niet te vervangen door bussen, trams, fietspaden,… maar door onze centen te steken in dure ondergrondse parkeergarages lossen we de problemen eigenlijk niet op. Ik zou onze stad liever zien investeren in randparkings, openbaar vervoer en vlotte fietsverbindingen tussen rand en centrum. Kortom, het nieuwe parkeerbeleid: gewikt, gewogen en te licht bevonden.

Groen Kortrijk reageerde met dit persbericht.

Advertenties

Een gedachte over “Het nieuw parkeerbeleid gewikt en gewogen.

  1. zeer goed geschetst, Matti. ik vind het spijtig dat de Leieboorden niet vrijgemaakt worden aan de Verzetskaai – Handboogstraat. Het ging zo leuk zijn moesten we onder de schaduw van de bomen kunnen vertoeven met een fris pintje in de hand zonder uitlaatgassen van parkingzoekende auto’s…Er zijn nu al een paar leuke terrasjes, maar ze zijn geklemd tussen de parkeerplaatsen, Groen pleit hier al 20 jaar voor….

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s