De stationsomgeving in Kortrijk, van stenen woestijn tot plek om te leven.

De stationsbuurt in Kortrijk en bij uitbreiding de zone rond de sporen in het centrum (laat ons zeggen vanaf de Min. Vanden Peereboomlaan tot aan de jeugdherberg) is niet meteen de meest aantrekkelijke omgeving.  Voor een groene jongen is het station de ‘stadspoort’ langs waar veel kennissen en vrienden Kortrijk binnenkomen en hun eerst indruk van de stad opdoen.  Erg fraai oogt die stadspoort op vandaag niet. Zeker het stationsplein, het eerste plein dat je als treinreiziger te zien krijgt is beneden alle peil.

De stationsbuurt heeft ook wat veiligheid betreft niet meteen de beste reputatie. Het station zelf en de zone rond de fietsenstalling en de busperrons is onaantrekkelijk en veel te klein voor het grote aantal bezoekers. Dagelijks krijgt Kortrijk 10.000 treinreizigers en nog een pak busreizigers over de vloer die de stad in of uit komen via het station. De overstap naar de bus, fiets of auto zorgt voor een veel te grote drukte, zowel ’s morgens als ’s avonds. Een nieuw station en omgeving kan die ‘druk’ beter spreiden in de ruimte en kan daarmee deels het gevoel van drukte en onveiligheid wegnemen. Een station dat zweeft en waar je door kan kijken zorgt voor een ‘opener’ gevoel en ook dat zorgt automatisch voor meer veiligheid. Een fietsstalling in het zicht laat minder fietsen verdwijnen dan eentje achter een muur en groepen (hang)jongeren kunnen ‘hun’ deel van de publieke ruimte innemen op een plaats waar ze niemand hinderen. Een open/zwevend station is m.a.w. ook een veiliger station. Rond zo’n station moet er voldoende (groene) restruimte zijn om pieken op te vangen.

De grote drukte is er niet alleen onder reizigers maar is ook en vooral een autodrukte rond het station. ’s Avonds (met een extreme piek op vrijdagavond) staat iedereen stil rond het station. Lange files, bussen die stilstaan in die files, een kiss en ride zone die veel te klein is,  wild- en fout parkeerders bij de vleet en bussen die op het fietspad staan te wachten tot er een  busperron vrij komt, … taferelen die iedere bezoeker van het station (h)erkent. De stationsomgeving is niet (meer) aangepast aan een dergelijke drukte. Een station in het hart van je stad hebben heeft veel voordelen maar heeft ook een stevige impact op de mobiliteit. Het voorstel in de plannen om ruimte ter voorzien voor een snelle tramverbinding met Hoog Kortrijk is in die zin erg logisch en wat mij betreft zelfs een voorwaarde.

Ook ruimtelijk heeft het station en de spoorbedding in het centrum een grote impact op de stad. De spoorwegbedding is op vandaag een soort ‘geestelijke scheidingslijn’ doorheen de stad. Meer nog dan de Leie deelt ze de stad in 2 blokken. Een zwevend station kan die scheiding mee opheffen en een soort verbinding tussen beide stadsdelen maken. Wat mij betreft nog een absolute meerwaarde van zo’n zwevend station.

Toch zijn er naast de ruimtelijke- en veiligheidsvoordelen ook een aantal zaken die belangrijk zijn om van dit project te laten slagen. De tramverbinding met hoog Kortrijk heb ik al genoemd. Bij uitbreiding  moet het hele mobiliteitsvraagstuk natuurlijk doordacht zijn. Zo stel ik mij de vraag of een ondergrondse parking aan het station wel zo’n goed idee is. Het zal een parking zijn die auto’s zal blijven aanzuigen naar het centrum van de stad. Er zijn weinig anders steden die zo dicht bij hun centrum nieuwe ondergrondse parkings aanleggen. Zelf zou ik geen ondergrondse parkeergarages meer aanleggen binnen de R36 (wel bij nieuwe woonprojecten). Hoe meer dergelijke publieke garages, hoe meer auto’s in de stad en hoe lager de leefkwaliteit. Zelf vind ik het veel logischer om op Kortrijk Weide een extra ondergrondse parking te voorzien. Die kan dan rechtstreeks aansluiten op de R36 en ligt ook nog dicht bij het station (op vandaag parkeren daar trouwens al heel veel pendelaars).

De ruimte rond het station moet wat mij betreft bij voorkeur voorbehouden worden voor voetgangers, fietsers, bussen, taxi’s en ‘kiss en ride’ (en in die volgorde). De stationsomgeving moet een slim mobiliteitskruispunt worden waarbij ‘zwakke weggebruikers’ en openbaar vervoer centraal staan. Er moet aansluiting zijn met individueel autoverkeer maar dat kan best op Kortrijk Weide (buiten de R36 dus). Vooral voor fietsers moet voldoende extra propere, veilige en aangename ruimte voorzien worden. De aanwezigheid van Mobiel in de buurt is (ook vandaag al) een absolute meerwaarde. Het lijken mij de beste trekkers van het volledige fietsverhaal rond het station.

In de huidige plannen staat er weinig extra groene ruimte voorzien. Nochtans is de stationsomgeving de stenen woestijn bij uitstek in het stadscentrum. Een stevige groene injectie is absoluut noodzakelijk om die buurt opnieuw aantrekkelijker te maken. In die zin zou een buurtparkje op het huidige conservatoriumplein volgens mij beter zijn dan een ondergrondse parking. De langparkeerders die op vandaag parkeren op het conservatoriumplein kunnen zoals reeds gezegd uitwijken naar de nieuwe ondergrondse parking op Kortrijk weide.  Een andere  groene ingreep die zou kunnen gebeuren is het aanplanten van afhangede begroeiing op de muren ronde spoorwegbedding door het centrum. Levende groene muren zijn aangenamer en gezonder om op te kijken dan de huidige lelijke exemplaren. Ook het nieuw aan te leggen stationsplein krijgt best een groene invulling.

Kortom, de heraanleg van het station is een ingreep die veel fundamenteler is dan K-in-Kortrijk of een autoloze Grote Markt. Het gaat over de essentiële keuzes in het centrum van onze stad voor de volgende halve eeuw. Vinden we aansluiting bij hedendaags mobiliteitsbeleid, plaatsen we leefbaarheid centraal, kiezen we voor toekomstgerichte ruimtelijke ordening, …worden we met andere woorden een stad uit de 21e eeuw die met trotse blik vooruitkijkt of blijft 11 juli 1302 voor altijd ons hoogtepunt? De nieuwe stationsomgeving zal het uitzicht van ons stadscentrum voor (minstens) de komende halve eeuw bepalen. Ik hoop dat de nieuwe bestuursploeg dat beseft en verder kijkt dan het einde van de legislatuur en voor  ‘hun Leiwerken’ de juiste groene keuzes maakt.

Advertenties

2 gedachtes over “De stationsomgeving in Kortrijk, van stenen woestijn tot plek om te leven.

  1. Ik heb zowat dezelfde mening over deze omgeving. Ook ik zie een parkje in het conservatoriumplein. Ondergrondse parking kan volgens mij wel in centrum (Zie wat Gent gedaan heeft) en op die manier kan Kortrijk Weide voor iets anders gebruikt worden.

    Soit, veel mogelijkheden, maar geld…?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s