Brief aan de wind

Vriend wind, mag ik u even storen?

Ik heb een belangrijke vraag. En voor u is het wellicht een kleine moeite. Kan u het a.u.b. een beetje laten waaien in mijn land, streek en stad. Niet dat ik de sneeuw beu ben of nood heb aan een verfrissende bries (wel integendeel).

Het zit namelijk zo: er hangt nogal wat fijn stof in de lucht en dat maakt onze kinderen en ouderen behoorlijk ziek (1). ‘Fijn stof’ is – als term – dan ook nogal misleidend.

De afgelopen jaren was er wel meer fijn stof. De heren en dames beleidsmakers in mijn stad, streek en land vertelden ons dat u, vriend wind, de oorzaak bent. U blaast het ongezonde fijn stof soms eens vanuit Frankrijk en dan weer eens uit Duitsland rechtstreeks in onze longen.

Zij konden er, als beleidsmaker, alvast niet veel aan doen, zeiden ze ons. Het is niet omdat ze bomen kappen(2), besparen bij het openbaar vervoer (3), zich profileren als logistieke poort van Europa (4), elke m² grond vol willen bouwen, niet investeren in hernieuwbare energie of enkel inzetten op oude industrieën dat er zo veel fijn stof zou zijn. Neen; u, vriend wind, heeft het gedaan. In de zomer blaast u te veel fijn stof in onze richting en nu, in de winter, blaast u niet genoeg.

En daarvoor vriend wind, schrijf ik u deze brief. De dames en heren met hoge hoed zeggen ons dat u wat meer zou moeten blazen, zodat het fijn stof hier weg kan. Zodat we weer wat kunnen ademen en onze kinderen en ouderen heel wat medicijnen kunnen besparen. Zou u dat willen doen, vriend wind?

De afgelopen week was niet meteen uw beste. U liet ons een beetje in  de steek(5). Dat zouden onze beleidsmakers nooit doen. Daarvoor is onze gezondheid en die van onze kinderen hen veel te kostbaar. Want vriend wind, als zij het niet geweest zijn die met hun kortetermijndenken spelen met onze gezondheid, dan moet u het wel zijn.

Daarom vriend wind, deze simpele vraag: neem uw verantwoordelijkheid en blaas.  Misschien kan u ook vragen aan uw broer, de bliksem, om de verantwoordelijken hier bij ons, wakker te bliksemen. Dan kan u in de toekomst verder waaien zoals u het schikt en bent u niet langer zelf verantwoordelijk voor onze ziek kinderen en ouderen.

Dank.

(1)    op de website van de Vlaamse Milieumaatschappij (www.vmm.be): Fijn stof is heel gevaarlijk voor onze gezondheid – zowel op korte als op lange termijn.

Kortetermijneffect

Grootschalige gezondheidsstudies uit Noord-Amerika en Europa leggen een verband tussen korte periodes van luchtvervuiling (24 uur) en gezondheidseffecten op korte termijn. Het aantal luchtwegenklachten stijgt en leidt tot meer spoedopnamen. Luchtwegeninfecties en astma worden erger, mensen hoesten meer en het gebruik van geneesmiddelen die de luchtwegen verwijden neemt toe. Heel wat studies verbinden acute blootstelling aan fijn stof van PM10 en PM2.5 ook met vervroegd overlijden. Dat is vooral het geval bij ouderen met hart- en longproblemen. Bij kinderen vermindert fijn stof de longfunctie bij TSP-concentraties boven de 180 μg/m3 of wanneer er meer dan 110 μg/m3 inadembare deeltjes (PM10) zijn.

Langetermijneffect

Fijn stof is ook op langere termijn ongezond. De Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) meldt een verminderde longfunctie en een stijgend aantal chronische luchtwegenaandoeningen, zoals bronchitis en emfyseemastma. Het WGO en andere onderzoeksinstellingen schatten dat de levensduur met één tot drie jaar verkort. De MIRA-T 2002-studie berekende voor Vlaanderen een verlies van een kwart tot een derde levensjaar. Die studie ging uit van een levenslange blootstelling aan de huidige PM10-concentraties.

(2)    Vlaanderen is een netto ontbosser. Er worden met andere woorden jaarlijks meer bomen gekapt dan er bij komen.

(3)    Meer verplaatsingen met het openbaar vervoer is minder particuliere verplaatsingen en dus minder fijn stof.

(4)    Verkeer is verantwoordelijk voor 40% van het fijn stof in onze lucht. Nog meer verkeer (als logistieke poort) is dus nog meer fijn stof.

(5)    De afgelopen 7 dagen werden de maximaal toegestane waarden fijn stof op alle meetpunten overschreden. In Roeselare haven was dat 6 van de 7 dagen het geval. Op andere plaatsen zoals de Gentse kanaalzone of de Antwerpse haven waren er dan weer 5 overschrijdingen op 7 dagen. Meer info op www.vmm.be.  Jaarlijks laat Europa 35 overschrijdingen toe. Na 22 dagen (gemeten dagen) hebben we op sommige plaatsen dus al bijna 20% van het ons toegestane aantal overschrijdingen en we hebben dit jaar nog 343 dagen te gaan.

Advertenties

2 gedachtes over “Brief aan de wind

  1. Allez zeg, nog geen enkele reactie? Ik vind het juist een héél magnifiek geschreven tekst! Ik denk dat ik jou zal volgen Matti op twitter of via je blog.. Ik ook maak mij zorgen om de onverschilligheid tegenover ziekmakende elementen in onze maatschappij en de dooddoeners in de media om toch maar het geweten van de medemensen niet al te hard moeten wakker schudden. Ik erger mij soms bijna letterlijk ziek, tot op het punt dat ik luisteren moet naar mijn lichaam.. en ook al doe ik soms alles goed en kan ik mezelf niets verwijten dan krijg ik bv. last van mijn bovenste luchtwegen (vermoedelijk!) door het fietsen in zo’n smerige atmosfeer! Niemand lijkt dan ook gehoor te hebben voor mijn oprechte zorgen want ze willen toch zo graag in de ‘waan van de dag’ blijven. Alsof ik tegen een muur aanloop soms! Dan doet het mij ook deugd om deze tekst van jou te lezen. Dank je! Kunnen wij een soort ‘zelfhulpgroep’ oprichten?

  2. wree goe!
    stuur dit naar alle Belgen
    ik breek er mijn hoofd, mijn hart , mijn longen aan… ik sta aan uw kant; nu nog mijn auto deleten
    🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s