Winkelen in Kortrijk: tijd voor echte vooruitgang

In 1962 zorgde Kortrijk voor een primeur door de eerste Belgische winkelstraat ooit in te richten. Een idee dat 50 jaar geleden revolutionair was. Sindsdien is Kortrijk een shoppingstad gebleven met een lange periode van bloei maar ook een stevige neergang. Te lang bleef de stad op de lauweren rusten dat het enkele verkeersvrije winkelstraten had, voor de rest waren er weinig doeltreffende maatregelen om het centrum effectief te laten uitgroeien tot een aangenaam winkel- en wandel gebied.

Sinds 2 jaar hebben we nu ook ‘K in Kortrijk’. Een stadskanker werd aangepakt en enkele grote ketens werden aangetrokken. Daarnaast werd ook een Bussines improvement district (BID) opgericht. De acties van en voor de handelaars in de binnen stad zouden beter aangepakt worden en er zou gecoördineerd werk gemaakt worden van Kortrijk als echte winkelstad. Het valt niet te ontkennen dat er vanuit het BID mooi werk werd geleverd de voorbije jaren.

Maar er zijn ook enkele erg onrustwekkende cijfers over het retailbeleid in onze stad. Laat ons beginnen met de zorgwekkende leegstandcijfers. Uit een WES studie van begin dit jaar bleek dat Kortrijk het slechtst scoort van de 4 West-Vlaamse centrumsteden. Tussen 2008 en 2011 steeg de leegstand bij winkelpanden in Kortrijk van 9 naar 9.3%. Dat is een pak boven de ‘normale leegstand’ die nodig is om de markt te laten werken en de enige stijging in onze provincie. Ook de cijfers die Kortrijk kreeg in de Comeos-studie waren alles behalve bemoedigend. De stad kreeg in die studie waar het erg stil rond bleef een dikke buis van de winkeliers zelf als aantrekkelijke vestigingsplaats.

Die slechte cijfers staan in schril contrast met de goednieuwsshow die de middenstandspartijen CD&V en open VLD graag brengen over de stad.  Er mag dan misschien wel weer vis in de Leie zitten, het ging de handelaars in deze stad niet voor de wind. Politieke spelletjes, traagheid en een gebrek aan visie over de toekomst van de stad maakten dat het ‘winkelbeleid’ in deze stad ondanks de inspanningen van BID en enkele anderen uitblonk in oppervlakkigheid en achteruitgang.

Tijd dus voor echte verandering in het winkelbeleid voor deze stad. Bij deze wil ik een aanzet doen van hoe dat volgens mij zou kunnen:

  1. De stad moet bij de invulling van de binnenstad bepaalde ‘handelsfuncties’ bewust toewijzen aan een straat en die straten ook zo promoten. De Onze-lieve-vrouwstraat als antiekstraat bijvoorbeeld. Een handelscentrum met aantrekkelijke straten/wijken die een bepaald publiek aanspreken kan enkel maar handelaars en volk aantrekken.
  2. De stad Kortrijk moet een pro-actief handelsbeleid voeren. Wie zegt een echte winkelstad te zijn moet de ontbrekende ketens offensief aanspreken over het waarom van hun afwezigheid in een stad als Kortrijk. Een begeleiding op maat moet hen de problemen die zich stellen doen oplossen zodat ze zich toch in Kortrijk kunnen vestigen. Niet alleen voor grote ketens moeten inspanningen gebeuren ook de ondernemende Kortrijkzaan moet op alle mogelijke manieren ondersteund worden bij het opzetten van een eigen zaak.
  3. Het BID gebied moet hertekend worden. De straten zoals het einde van de Rijselsestraat en de Koning Albertstraat die nu niet de vruchten van het BID kunnen plukken moeten uit het gebied geschrapt worden en dus ook niet langer de BID-taks betalen.
  4. Als de stad een duidelijke handelskern afbakent moet het overtollige aanbod aan leegstaande handelszaken buiten dat gebied omgevormd worden tot woningen. Met een premie kan een dergelijke omvorming tot woonhuizen (voor jonge gezinnen!) gestimuleerd worden. Zo daalt de leegstand en komen er extra woningen voor nieuwe inwoners, twee vliegen in één klap dus.
  5. Tussen het SOK en het BID moet de samenwerking intensiever. Daarom ben ik er persoonlijk voorstander voor om een centrummanager aan te stellen die instaat voor de coördinatie van de volledige binnenstad. Hij zorgt ook voor de nodige afstemming tussen het ondernemerscentrum, de cel economie van de stad, BID, stedenbouw, SOK, …. Een integraal en gecoördineerd beleid is de enige manier om onze binnenstad er weer bovenop te krijgen. De tijd dat de persoonlijke politieke belangen boven die van de binnenstad staan moet stoppen.
  6. Het ontbreekt de spelers in het verhaal van Kortrijk Handelsstad aan ernstig cijfermateriaal. Daarom moet de stad investeren in een systeem om passanten goed in kaart te brengen. Op die manier kan het effect van bepaalde maatregelen en acties effectief worden nagegaan en is het bijgevolg een stuk gemakkelijker om goed beleid te voeren.
  7. Het gebied van de binnenstad moet ook aangenamer worden om te winkelen, wandelen en leven. Bezoekers komen naar een stad om iets te beleven en inwoners willen echt leven in hun stad. Daarom moet de binnenstad veel autoluwer en voor een groter deel autovrij. De Leieboorden zijn wellicht het bekendste voorbeeld van parking die het leven en beleven in de stad totaal onmogelijk maken. De handelaars zullen het misschien niet graag horen, maar het bannen van de auto zal op termijn ook voor hen de beste oplossing blijken. De auto hoort onder de grond en enkel het zogenaamde gratis pistolet-kwartierke kan nog bovengronds. Het aantal voorbeelden en studies dat aantoont dat de aantrekkelijke en succesvolle binnenstad een stad is zonder een dominant aanwezige auto zijn ontelbaar.Iedereen kraait de hele tijd voorstander te zijn van de mooie Leieboorden, wel ook zonder een verlaging (is te duur om op korte termijn te realiseren) kunnen de Leieboorden autovrij worden en de leefbaarheid en aantrekkelijk van de binnenstad stevig verhogen. Het is volgens mij ook een noodzakelijke voorwaarde om van het Buda-eiland een succesverhaal te maken.
  8. Zeker tijdens evenementen en braderieën, op momenten dat er echt veel volk in de stad is moet er een extra inspanning gebeuren rond netheid. Op de Sinksenfeesten maar ook tijdens de braderieën puilen de vuilbakken tegen ’s middags uit. Op dergelijke momenten moet er extra ondersteuning zijn vanuit de bevoegde diensten om een mooie en propere stad te presenteren aan de bezoeker en inwoners. Het is net tijdens dergelijke piekmomenten dat er veel signalen van overlast zijn vanuit inwoners en dat bezoekers zich storen aan het vuilnis.
  9. Door bovengrondse parkeerplaats te schrappen komt er ruimte vrij voor kwalitatieve openbare en groene ruimte. Ik denk daarbij aan het Stationsplein, de Houtmarkt, het Boerenhol en de Leieboorden. De aanwezigheid van die extra ‘ademruimte’ die ook de verbinding tussen aanwezige stukjes groen in de binnenstad kan maken zal een positieve invloed hebben op de aantrekkelijkheid van de binnenstad, zowel naar bezoekers als naar potentiële nieuwe inwoners.
  10. Het spreekt voor zich dat alle handelaars die niet tot het BID gebied behoren ook moeten kunnen rekenen op een maximale ondersteuning van de stad. Dat begint met stevige informatie over evenementen en openbare werken. Ook moet de stad werk maken van de ‘vergeten’ pleinen in de binnenstad. Haast nooit is er een aanbod op het Casinoplein of de Houtmarkt. Het is niet ernstig van de stad om de handelaars daar niet op een gelijkwaardige manier te ondersteunen.

Er liggen dus veel uitdagingen te wachten om van Kortrijk opnieuw een echt aantrekkelijke winkelstad te maken. Helaas denken ze bij CD&V en Open VLD dat met de komst van ‘K in Kortrijk’ alles opgelost is en dat ze weer voor 50 jaar achterover kunnen leunen. Niets is minder waar. Er moeten stevige inspanningen gebeuren om van de binnenstad weer een aantrekkelijk winkel en leefgebied te maken. Daar zijn geen dure studies voor nodig maar visie, durf en echte verandering. Voor Groen Kortrijk moet het écht anders.

Voor wie nog meer wil lezen is er nog dit iets ouder stukje over winkelen in Kortrijk.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s