Citymarketing kortrijk: morsen met belastinggeld

Zondag denderden de renners van ‘Kuurne-Brussel-Kuurne’ 2 keer door Kortrijk. Als inwoner van de stad is het altijd fijn om je stad eens vanuit de lucht te zien. Helaas stonden niet zo veel Kortrijkzanen langs het parcours en was er niet echt een omkaderend aanbod op de grote Markt of ergens anders in de stad. Veel Kortrijkzanen waren dan ook niet op de hoogte van de doortocht. Dat komt omdat de doelgroep van die doortocht niet de eigen inwoners waren maar wel de TV-kijkers die onze stad moesten leren kennen. De doortocht waar we 10.000 euro voor betaalden moet dus toeristen en of nieuwe inwoners aantrekken.

Zou er één niet-CD&V’er in Kortrijk geloven dat dit werkt? Zouden we werkelijk één extra toerist of inwoner aantrekken door deze doortocht? Ik denk alvast van niet. Ik ben blij dat de koers door mijn stad trekt maar als citymarketing werkt het niet.

Citymarketing is voor de huidige meerderheid van CD&V en open VLD erg belangrijk. De voorbije jaren werden honderduizenden euro’s ingezet om de stad Kortrijk te promoten. Een klein overzichtje:

–         Doortocht Kuurne-Brussel –Kuurne: 10.000 euro

–         De Rodenburgs: 100.000 (+ 50.000 door de provincie)

–         Mijn restaurant: 50.000

–         Villa Vantilt: 100.000 euro

De bedoeling van die citymarkteing is om een positief imago aan te meten. Het beste criterium om te bekijken of dat werkt is de bevolkingsevolutie. Wat zien we dan in onze stad?: de stad loopt leeg. Jongeren en Jonge gezinnen trekken massaal weg uit de stad. De duurbetaalde citymarkting heeft dus een omgekeerd effect.

Daarnaast gebruiken beleidsmakers graag de duurbetaalde TV programma’s om zelf in beeld te komen. Het beste bewijs kan je zien in de foto bovenaan dit artikel. De Kortrijkse CD&V en Open VLD politici lopen elkaar voor de voet om in beeld te komen tijdens de finale van ‘Mijn restaurant’. Uw en mijn belastinggeld wordt dus gebruikt om de politici van CD&V en open VLD te promoten.

Samengevat is citymarkteing vooral morsen met erg veel belastingsgeld om zelf in beeld te komen en om vooral niets te doen aan de leegloop van de stad. Het is dan ook niet verwonderlijk dat volgende zin te lezen staat in het Jong CD&V manifest voor de toekomst van onze stad: Het wordt in de komende zes jaar essentieel om de achterstand die is opgelopen op het gebied van citymarketing goed te maken. Ik denk dat de Jong CD&V’ers vooral zelf ook eens in beeld willen komen de komende jaren. Daarvoor willen ze graag morsen met ons belastingsgeld.

Nochtans zijn de reclamejongens en meisjes en zelfs de VVSG het roerend eens: Het vet is van de soep, citymarketing werkt niet (meer). Steden worden tegen elkaar uitgespeeld. Steden zouden beter hun gezond verstand gebruiken en zich niet laten opjagen: de kassuccessen zijn voorbij, zei Jef Gabriëls toen hij nog VVSG directeur was.

De vraag is natuurlijk ook ‘welk beeld wil je ophangen rond je stad?’. De Rodenburgs’ zijn in die zin absoluut geen succes geworden. Het beeld van het bourgeois Kortrijk werd bevestigd en de Vlasmarkt kreeg het stigma van de criminele drugsplek. Het is te gek voor woorden dat we 100.000 euro betaald hebben voor dat foute beeld van onze eigen stad. Tijdens de doortocht van ‘Kuurne-Brussel-Kuurne’ was vooral de smog boven de stad zichtbaar, niet echt een aantrekkelijk element om te promoten.

Het zal u misschien verwonderen maar ik sta niet afkerig tegenover citymarketing. De troeven van je stad in de verf zetten om je stad meer aantrekkelijk maken voor nieuwe inwoners is zeer belangrijk. Toch moeten we vaststellen dat de erg dure inspanningen niet het gewenste resultaat bereiken, wel integendeel. Tijd dus om onze stad leefbaar maken en zo promoten als aantrekkelijke plek om te wonen, leven en werken. Tijd voor verandering dus.

Advertenties

2 gedachtes over “Citymarketing kortrijk: morsen met belastinggeld

  1. Het is maar aan wie je het vraagt zeker? Door Villa Vantilt hebben veel van mijn Gentse collega’s Kortrijk beter leren kennen en als ze gaan shoppen gaan ze al eens naar Kortrijk ook. Lijkt me positief 🙂

  2. Met “Het wordt in de komende zes jaar essentieel om de achterstand die is opgelopen op het gebied van citymarketing goed te maken.” bedoelt JONG CD&V niet dat er nog meer TV-programma’s moeten komen en al zeker niet dat we zelf ‘in the picture’ moeten komen maar wel dat, zoals gesteld in het stedenrapport, Kortrijk een duidelijker imago moet krijgen.
    Ps.: Ik wacht trouwens nog steeds op het programma van JONG GROEN.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s