Autoloze zondag in Kortrijk

Er was dit weekend op Facebook, Twitter en in de krant heel wat te doen over het ontbreken van een autoloze zondag in Kortrijk.

Groen! Kortrijk opende eind vorige week de debatten met een persbericht, je kan het hier lezen. Kent u de autoloze zondag? Steden zoals Antwerpen, Gent, Leuven, Lier, Mechelen en nog een aantal ander steden maken voor één dag hun centrum autovrij. In een aantal van die steden is dat al een aantal jaar traditie en kijken de bewoners uit naar hun autoloze zondag.   Met een autoloze zondag kan je heel wat bezoekers naar je stad lokken. Ze maken kennis met een stad vol straten en pleinen waar mensen leven en wonen. Het is de ideale citymarketing voor een stad. Het is daarnaast ook promotie voor de fiets (en te voet) als vervoersmiddel in de stad.  Mits een kleine inspanning van de stad zouden we een leuk en boeiend programma kunnen maken Nieuwe terrassen op ongebruikelijke plaatsen, ‘speel’pleinen waar kinderen hun ding kunnen doen, een skatecontest, fietsgraveren,… en bovenal gewoon eens kunnen wandelen en fietsen op het territorium van koning auto.

De reactie van Jan Dhaene (NVA) dat een mobiliteitsbeleid meer moet zijn dan een autoloze zondag was dan ook een beetje flauw. Als er in Kortrijk één partij is die het huidige mobiliteitsbeleid op de korrel neemt dan is het Groen! wel. Niet alleen over de autoloze zondag of de erg dure (en slechte) mobiliteitsfilm maar vooral op de inhoudelijke keuzes. Bart Caron deed op de Gemeenteraad van Juli een erg uitgebreide tussenkomst over het Mobiliteitsplan. Je kan het stukje hier lezen. Daarnaast doet Groen! ook steeds voorstellen om tot een betere mobiliteit te komen in onze stad.

En toegegeven we zijn niet de enige die voorstellen doen over mobiliteit gaat in onze stad. 2 voorbeelden: Schepen Maddens wil bekijken of de R36 niet ontdubbeld kan worden en omgeleid worden via het Astridpark (Graaf de Smedt de Naeyerlaan). Een snelweg door het park als het ware. Een recenter voorbeeld komt van NVA dat de R36 overal wil uitbreiden in capaciteit (2 vakken per richting). Daardoor krijg je een soort snelweg rond het centrum, een muur waar je als zwakke weggebruiker maar moeilijk door kan. Laat het duidelijk zijn dat Groen! niet kiest voor dit soort auto’s aanzuigend beleid. Ik hoop alvast dat mobiliteit een belangrijk thema wordt in 2012. Want de visie en standpunten van Groen! kortrijk verschillen erg van die van de andere partijen. We zijn de enigen die de zwakke weggebruiker centraal plaatsen en de stad leefbaar willen maken. Hier kan je alvast een aantal denkpistes terug vinden.

Jan Dhaene (die ondertussen al aan zijn derde politieke partij toe is) schrijft dit als reactie op het Artikel in het Nieuwsblad op  hun website: Fietserbond Kortrijk vraagt al jaren een autoloze dag op 22 september; een zondag is te gemakkelijk en niet confronterend. Volgend jaar verkiezingen: toeval? Jan Dhaene is zelf bestuurslid in de Kortrijkse Fietsersbond en hij kan het dus weten.  In zijn commentaar verwijt hij Groen! verkiezingskoorts.  Een politieke partij die dus ijvert voor een autoloze zondag  kan dus niet. De naam van de Kortrijkse fietsersbond wordt hier (en niet voor het eerste) gebruikt door Dhaene om voorstellen die in wezen fietsvriendelijk zijn af te schieten (voor persoonlijk/NVA gewin). Ik zit natuurlijk niet zelf in de fietsersbond, maar ik zou het wel weten. Dhaene gaat hier alweer uit de bocht en maakt de Kortrijkse fietsersbond totaal ongeloofwaardig.  Jammer want er zijn wel wat uitdagingen  (voor fietsers) in onze stad. Misschien moet Dhaene de Fietsersbond in Kortrijk gewoon laten werken los van alle partijpolitieke invloeden?

Maar er zijn, zo blijkt uit de krant van vandaag, ook voorstanders van een autoloze zondag in Kortrijk. Schepen Wout Maddens  (Open VLD) blijkt plots toch voorstander te zijn. Wat vooraf niet kon (druk zetten op de coalitiepartner om er toch één te organiseren) kan wel achteraf in de gazet. Geldingsdrang? Hier durf ik spreken van verkiezingskoorts. Anders dan Groen! (die in de oppositie zit) zijn ze bij Open VLD wel bij machte om er één te organiseren. Achteraf in de gazet zeggen dat je niet akkoord bent met de beslissing, is dan ook een beetje flauw. Maar goed, alle medestand is goed. Al hoop ik dat een mobiliteitsbeleid voor Open VLD in Kortrijk meer is dan 364 dagen de auto en één dag per jaar de fietsers en voetgangers.

Of hoe het niet meedoen aan een autoloze zondag in Kortrijk weer voor heel wat commotie gezorgd heeft. De meerderheid gaat in de clinch met elkaar, NVA misbruikt de naam van de fietsersbond voor eigen gewin,  en het mobiliteitsbeleid in onze stad gaat steeds verder achteruit. Mobiliteit is misschien wel hét thema waar verandering het hardst nodig is na 2012. Wij zijn er klaar voor!

Advertenties

2 gedachtes over “Autoloze zondag in Kortrijk

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s