De Kortrijkse vuile-parking-route

In mijn zoektocht naar de oorzaken van de leegloop van Kortrijk wil ik het vandaag nog eens hebben over de ruimtelijke ordening in onze stad. Het ontbreken van groene en recreatieruimte, het verappartementiseren van de stad (is nu blijkbaar gestopt) en de sterk gestegen vastgoedprijzen zijn allemaal oorzaken van het steeds minder aantrekkelijk worden van onze stad. Er zijn verschillende ingrepen gedaan om onze stad opnieuw aantrekkelijk te maken, denken we maar aan K in Kortrijk, de Leiewerken,… Het zijn mooie en geslaagde projecten. Al hebben ze de trend niet kunnen keren. In Kortrijk trekken meer mensen weg dan er bij komen.

Gelijktijdig met de grote projecten stellen we vast dat er een totaal gebrek aan visie is over hoe onze binnenstad er moet uit zien. Ik wil dit duidelijk maken aan de hand van 1 concreet probleem. In een straal van enkele honderden meters rond het stadhuis verdwijnen steeds meer panden en worden die panden vervangen door private miniparkings. Een korte wandeling leverde er meteen een 10 tal op. Kijk even mee:

De Tolstraat (voorkant station, de eerste indruk voor de treinreizigers die Kortrijk binnenkomen).

De Spoorweglaan (de Belgacom parking en de onbebouwde kavel er naast).

De Tuinstraat (een grote parking die door loopt tot in de nieuwstraat)

De Vlamingenstraat (samen met Spoorweglaan en de Tuinstraat vormt de Vlamingenstraat de buurt bij uitstek waar dit soort parkings opduiken).

De Vlamingenstraat heeft (bij mijn weten) de twijfelachtige eer om zelfs 2 dergelijke parkings te hebben.

Aan het rondpunt in de Zwevegemsestraat ligt deze parking. De parking van K in Kortrijk met meer dan 1000 plaatsen ligt op amper 200 meter.

Naast het nieuwe gerechtshof (aan de kluifrotonde) had men ook nog enkele vierkante meters over die dan maar een slordige parking zijn geworden).

De Oude Katseelstraat is nog zo’n toplocatie voor huizen die vervangen worden door parkings. Deze is ’s morgens vroeg leeg want hij wordt enkel gebruikt door werknemers uit de buurt, niet door bewoners dus).

De overgang tussen de Oude Kasteelstraat en de Papnestraat is het decor voor één van de vuilste aprkings in onze stad.

Ook de Papenstraat zelf kon niet achterblijven en beschikt over een eigen private parking.

Ook de Jan Persijnstraat heeft een hotel met priveparking. Ook de manier waarmee de parking is afgeschermd draagt bij tot de lelijkheid.

De Havermarkt (vlak bij het schouwburgplein) heeft het kroonjuweel onder de parkings. Netjes geasfalteerd en met een mooi hekje.

Deze parking kan je vinden aan de Lange Brugstraat (achterkant Overbekeplein). Het is deze parking die er voor zorgt dat er tussen de St-maartenskerk en het begijnhofpark een absoluut hoogtepunt van lelijkheid wordt getoond.

Deze parking die gewoon achter de parking aan de Lange Brugstraat ligt sluit onze lijst af.

Ik heb niet de ambitie om de verzuurde burger uit te hangen en enkel maar te wijzen op de fouten. Ik wil dit probleem aankaarten om er ook een oplossing voor te vinden. Maar wat stel ik vast bij de meerderheid (CD&V en Open VLD) op elk voorstel dat niet van hen zelf komt  ofwel de opmerking maakt dat er geen probleem is of dat de voorgestelde oplossing te ver gaat. Daarbij schuwt de meerderheid de valse argumenten niet. Schepen Leleu heeft ooit in volle gemeenteraad het bestaan van en zebrapad dat door zijn eigen diensten geschilderd was ontkend, om maar één voorbeeld te geven. Ook hier hangt een niets zeggend verweer in de lucht. Daarom heb ik er voor gekozen om enkel terreinen op te nemen die al verschillende jaren zo ingericht zijn (en dus niet nog maar pas en tijdelijk). Ook staan in de lijst enkel voorbeelden van terreinen die ingericht zijn als parking en dus eigenlijk een nieuwe bestemming hebben gekregen.

De keuze om dit soort parkings toe te staan is nefast voor de binnenstad:

– De binnenstad krijgt een vuile, slordige en onveilige indruk.

– Een echt parkeerbeleid kan niet uitgewerkt worden want de stad laat dit soort parkings toe die de auto blijven aanzuigen.

– Deze gronden zijn niet beschikbaar voor bebouwing en dragen zo mee bij aan de steeds uitdeinende stad. Nieuwe wooneenheden komen daar niet en moeten dus elders gezocht worden. Op die manier blijft er open ruimte verdwijnen.

– De hoge prijzen van huizen en bouwgronden worden veroorzaakt door een tekort aan gronden. Speculanten houden deze gronden vrij om hun eigen winsten te vergroten.

Er is m.a.w. nood aan nieuw beleid. Een beleid dat de leefbaarheid voorop zet en niet langer de speculanten en bouwpromotoren. De stad moet er voor kiezen om deze percelen (door extra te belasten) terug op de bouwmarkt te brengen. Een ernstig parkeer- en mobilieteitsbeleid zal de noodzaak aan dit soort vuile hoekjes afremmen. Veel werk aan de winkel dus. Al leert het verleden dat de huidige meerderheid niet in staat is om echte keuzes voor de stad en haar inwoners te maken. Open VLD en CD&V zijn de oorzaak van dit beleid en zullen in 2012 hopelijk de rekening gepresenteerd krijgen voor dit beleid. Maar misschien kan de toeristische dienst na de rijhuizenwandeling ook een vuileparking-route uitwerken…

Advertenties

2 gedachtes over “De Kortrijkse vuile-parking-route

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s