De trein, altijd een beetje reizen..

De Panoramareportage van zondag 12/12 maakte de malaise bij de NMBS pijnlijk duidelijk. Toplui die zelf aangeven dat het huidige schema niet kan werken, reizigers die moedeloos worden en toestanden die Kafka wel erg dichtbij brengen. Zowat alles draait vierkant en de trein, die nochtans het enige alternatief is voor de toenemende drukte op onze snelwegen, wordt met de dag minder aantrekkelijk. Er is dringend nood aan een coherente aanpak van de problemen.

De cijferdiscussie:

De crisis bij het spoor blijft duren. De tevredenheid van de reizigers blijft dalen en het aantal klachten blijft stijgen. 98% van de treinen zou stipt rijden(volgens de meetmethode van de NMBS toch). Dat de 12% van de treinen die wel vertraging hebben allemaal in de spits rijden en dat er veel meer dan die 12% reizigers een vertraging hebben is duidelijk. Daarom moeten we niet langer de vertraging van de treinen meten maar wel de vertraging van de reiziger. Zo komen gemiste aansluitingen en afgeschafte treinen mee in beeld (nu worden die niet meegerekend). Op vandaag is het de NMBS zelf die de vertragingen moet controleren en bijhouden. Op basis van hun eigen cijfers worden ze dan beoordeeld door de overheid. Ze zijn m.a.w. rechter en partij. Daarom moet er een onafhankelijk bureau komen dat de stiptheid kan controleren. Om de reizigers te “compenseren” werd een compensatiesysteem uitgevonden. Slechts weinig mensen snappen, het en nog minder mensen houden de uitgebreide boekhouding bij die nodig is om aanspraak te kunnen maken op de compensaties. Daarom moet er een automatische korting komen. Als de treinen van een bepaalde lijn tijdens de spits een bepaalde vertraging hebben krijg je automatisch een korting bij de verlenging van je abonnement.

Materiaal en infrastructuur:

Niet weinigen vielen wellicht van hun stoel bij het horen van de gemiddelde leeftijd van de treinstellen en locomotieven. Maar liefst 35 jaar is de gemiddelde leeftijd. Het hoeft niet te verwonderen dat de laatste weken 25% van het materiaal defect was. Er is een dringende investering nodig in nieuw rollend materiaal. Op die manier kan er, in deze economische crisistijd ook werkgelegenheid gecreëerd worden. Een andere investering die dringend moet gebeuren en die het zelfde positieve neveneffect heeft is het aanpassen van de infrastructuur. De noord-zuid as moet dringend meer capaciteit krijgen. Dat dit dossier ook last heeft van communautaire spanningen (dat bleek toch uit de Panorama reportage) is hemeltergend. Als ¼ van de treinen in België over de 6 sporen van Brussel centraal moeten dan is het wel duidelijk. Elk probleem op die as legt hele stukken van het  net plat. Ook buiten de noord-zuid as zijn er dringende infrastructuurwerken die de gestegen vraag moeten helpen opvangen.

Politiek:

De politieke wereld en met name de klassieke partijen die de laatste halve eeuw het probleem hebben gecreëerd (SP.a, CD&V en VLD)moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Zij hebben de topfuncties allemaal politiek verdeeld en benoemd. Competenties waren van geen tel, wel het hebben van de juiste partijkaart (van één van de 3). Er moet dringend gekuist worden in de politiek benoemde functies bij de NMBS, Infrabel en de holding. Maar ook op andere terreinen is de politieke verantwoordelijkheid groot. De communautaire koehandel wat investeringen betreft moet stoppen. Een mooi station in luik (en het is echt mooi!) omdat Antwerpen ook een mooi station kreeg is te belachelijk voor woorden. Alweer de drie klassieke partijen (SP.a, VLD en CD&V) hebben jaren meegewerkt aan dit soort constructies. Er moet geïnvesteerd worden waar het nodig is. Maar het is niet alleen communautair maar ook de lokale politiek speelt een rol. Sommige burgemeesters bewegen hemel en aarde om hun station open te houden. Het is echter onmogelijk om een goed werkend systeem op poten te zetten met treinen die in elk boerengat moet stoppen.

Liberalisering van het spoor:

De blauwe vrienden van VLD pakken graag uit met de liberalisering van zowat alles wat de overheid doet. De post, het spoor en in het verleden al de telefonie en de elektriciteit. Die laatste 2 verhalen maakten al duidelijk dat liberalisering vooral betekend maximalisatie van de private aandeelhouders en achteruitgang van de service. De eerste stappen in de liberalisering van het spoor hebben de NMBS opgedeeld in 3 stukken. Het resultaat is hallucinant. De ene roltrap in Brussel Centraal is eigendom van de NMBS en de andere van Infrabel. Bij vertragingen moeten zowel de NMBS als Infrabel betrokken worden maar die mogen niet samen zitten in 1 bureau maar wel naast elkaar. 12 voorbeelden die aangeven dat de efficiëntie is achteruit gegaan t.o.v. vroeger. De liberalisering van de NMBS dreigt het volgende fiasco te worden in de liberalisering. De panoramareportage maakt pijnlijk duidelijk dat de liberalisering van het spoor één van de grote oorzaken is van de huidige wantoestanden. De Belgische politici moeten dit probleem Europees aanpakken. De Liberalisering moet stopgezet worden en de oorspronkelijke NMBS moet hersteld worden. En daarmee bedoel ik niet de NMBS zonder management en met veel te veel personeel. Maar wel terug één bedrijf dat slagkrachtig de problemen kan aanpakken.

Nog wat opmerkingen:

Als regelmatige treingebruiker heb ik natuurlijk zelf ook nog wat aanvullingen: Zo wil ik er voor pleiten om de bestaande indeling in eerste en tweede klasse los te laten. We zijn op een punt gekomen dat we best werk maken van één geïntegreerde service voor alle gebruikers. Dat zou een aantal zaken goedkoper en eenvoudiger maken.

Ook de service is nogal wisselend. Zo neem ik vaak een trein die door rijdt tot in Lille (FR) en waar men in Kortrijk – waar de trein splits, niet in het Frans mag/wil/kan afroepen waar de (Franstalige) reizigers met bestemming Lille moeten zitten om op hun bestemming te geraken. dat is weinig klantvriendelijk.

En nu?

Het mag duidelijk zijn. Er bestaat niet één toveroplossing en er zal veel moeten gebeuren om de problemen bij het spoor aan te pakken. Een eerste voorwaarde is het hebben van een regering die gelooft in het spoor en die een mobiliteitsverhaal wil schrijven dat oog heeft voor meer dan auto’s. De trein is een geweldig alternatief en verdiend extra financiering. Daarnaast moet er ook binnen de NMBS groep dringend werk gemaakt worden van een beter bestuur. Een bestuurd at extern gecontroleerd wordt en dat respect heeft voor de klanten. Veel werk dus, maar het loont de moeite.

Advertenties

Een gedachte over “De trein, altijd een beetje reizen..

  1. Matti,
    Jouw (groetendeels) objectieve weergave van de uitzending en van de feiten verrast me positief! 🙂
    FF ter aanvulling: niet 98% maar 88% van de treinen rijdt stipte volgens de cijfers van de nmbs groep en daaarin zijn de afgeschafte treinen niet verrekend.
    Groeten Koen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s