Vlaanderen in actie?

Afgelopen week stelde Kris Peeters zijn Vlaanderen in Actieplan voor. “Zijn” plan is dan misschien niet helemaal correct, maar toch zeker geen plan van de Vlaamse parlementsleden (Zie blog Bart Caron). Behalve een wat Fletse “one man show” stelt het plan ook weinig voor. Het plan is een erg eenzijdige poging om van Vlaanderen de grootste, mooiste en modernste parking van Europa te maken. Het overwicht dat de ontwikkeling van Vlaanderen als logistiek hart van Europa krijgt vind ik storend en angstaanjagend. Dit is niet het Vlaanderen dat ik persoonlijk ambieer.

Gelukkig staan er ook een aantal doelstellingen in die het “sociale” Vlaanderen moeten vormgeven. Ik geef er ééntje: “In de gehandicaptenzorg, de geestelijke gezondheidszorg en de ouderenzorg is er in 2020 voldoende aanbod gecreëerd” . Omdat alle ambitie reeds verschoten was op de creatie van Vlaanderen parkingland was er geen enkele ambitie meer over voor de sociale doelstellingen. En dus verder dan de belofte dat als je gehandicapt ben, je in 2020 (nog 11 jaar wachten dus) een oplossing zal hebben voor de problemen van vandaag, komt het plan niet.

Niet alleen het onevenwicht in de sociale versus economische doelstellingen is storend, ook de gebruikte argumentatie raakt kant nog wal. Zo is één van de acties dat natuurbehoud en landschapszorg waardevol is omdat het voor extra werkgelegenheid zorgt. Alsof dat een argument zou zijn. Over de echte omschakeling naar een groene economie hebben de auteurs niet kunnen/mogen nadenken wat dat was onverzoenbaar met de logistieke droom van het patronaat en een deel van onze politieke klasse. Voor de beleidsdomeinen jeugd, sport, cultuur, inburgering, toerisme,media,… is er blijkbaar ook geen plaats. Vreemd toch?

Het Vlaanderen in actieplan dat met Karel Vinck de zelfde voorzitter heeft als BAM komt niet verder dan de krampachtige poging om het Vlaamse imago op te poetsen. De heren van unizo en het VBO kunnen zich verheugen met zinnetjes zoals “ Meer mensen aan de slag in werkbare jobs en in een gemiddeld langere loopbaan”. Waar ter wereld heeft men dergelijke ambities? Langer werken op zich als ambitie, vind ik alles behalve een doel. Arbeid is een middel, zeker geen doel! Hopelijk zal de volgende Vlaamse regering een nieuw Vlaanderen in actieplan schrijven dat warmer, ecologischer, realistischer en socialer is. Want de enige warmte die uitgaat van dit Vlaanderen in actieplan is de opwarming van de aarde.

Advertenties

Een gedachte over “Vlaanderen in actie?

  1. Matti,

    Vreemd dat je nog niets over de langewapper hebt geschreven, daardoor kan ik mijn ei niet kwijt op jou blog. Dus reageer ik maar op dit oude artikel over de vlaamse actie die toch inzet op logistiek.
    Dit weekend fietste ik eens langs leie en ik zag daar een belangrijke oplossing voor ons mobiliteits probleem. Tussen Kortrijk en beverenleie zag ik vele ongebruikte kades. De meeste bedrijven die langs de leie liggen gebruiken hun ligging niet. En bij grotere bedrijventereinen langs de leie is het meestal alleen het aan de leie palende bedrijf dat van deze verbinding gebruik maakt. Ik denk dat we hier een oplossing van een complex probleem hebben. Er is dus in vlaanderen een kapitaal aan infrastructuur aanwezig die niet benut wordt.

    Mijn idee is om bedrijven die aan kades liggen en niet van plan zijn om deze te gebruiken stelselmatig te verhuizen naar tereinen aan snelwegen en die vrijgekomen gronden beschikbaar stellen voor bedrijven die opzoek zijn naar deze liggingen.
    Tevens zou elke regio een kleine haven moeten krijgen. Zodat goederen kunnen worden aangevoerd per bood en daarna met kleine vrachtwagens naar de klant gebracht worden. Ik denk dan vooral aan containers en kleine bulk producten als stenen, cement, hout,…
    Ook veel van het internationale vrachtverkeer zou kunnen vervangen worden door binnenvaart en in het slechtste geval tot aan de belgische grens.
    Met de huidige infrastructuur en manier van logistiek bedrijven is het moeilijk om dat te bewerkstelligen. Daarom moeten met enkele grote logistieke bedrijven, de overheid en de schippers een masterplan voor de binnenvaart ontwikkelen.
    Tevens zou een mieuleuvriendelijke brandstof als bijvoorbeeld gas accijns vrij gebruikt kunnen worden zodat de binnenvaart snel kan groeien.

    Waarom hebben we anders de leie verbreed? T wordt tijd dat we alle aanwezige infrastructuur benutten, misschien moeten dat ook doen voor t spoor.

    Groeten Lander

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s